چه کنیم تا فردی خلاق باشیم؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، به سمت ایده های خلاقانه حرکت کنید

اغلب مدیران بین دو گزینه پیشرفت تدریجی و پیشرفت ناگهانی و چشمگیر، مورد اول را انتخاب می نمایند و این تا حد زیادی نه به خاطر عدم کفایت آنها در تصمیم گیری بلکه به علت گرایش انسانی میل به نگه داشتن همه امور به همان شکلی که هستند و اجتناب از هر نوع تغییر شرایط به وضع موجود است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چه کنیم تا فردی خلاق باشیم؟

در نتیجه، بدون شک می توان ادعا کرد که تمایل به وضع موجود عاملی منفی در ارزیابی هر برنامه نوآورانه است و اگر شما کسی هستید که سرپرستی یک پروژه نوآورانه را برعهده دارید، ضروری است از این تمایل قوی مطلع باشید و از اثرات منفی آن حذر کنید.

چه باید بکنیم؟

اولین کاری که باید بکنید این است که به وجود پدیده تمایل به وضع موجود مطلعی داشته و بدانید که این بخشی از طبیعت انسان است.

حال اگر درصدد هستید که نوآوری حقیقی را در شرکت یا کسب وکار خود راه بیندازید، می توانید به ایجاد یک معیار ثابت برای ارزیابی ایده ها فکر کنید که این توانایی را داشته به این سوال جوابگو باشد: آیا آنچه این ایده می خواهد با وضع موجود فاصله زیادی دارد؟ و آن معیار را برای سنجش ایده های تازه به کار ببرد؛ به این صورت که تنها ایده هایی را قبول کنید که به سوال فوق پاسخ آری داده باشند. معیار خود را طوری طراحی کنید که علاوه بر آری یا نه به ایده ها امتیاز داده تا بتوانید مقایسه بهتری به دست آورید.از سوی دیگر، اگر قصد دارید ایده ای نوآورانه را به شرکتی یا سازمانی بفروشید، این را در فکر داشته باشید که بدون شک به مشکل تمایل مشتریان به وضع موجود و عدم علاقه آنها به تغییرات اساسی برخورد می کنید.

برای حل این مشکل ضروری است هنگام فروش خودتان بر این نکته انگشت بگذارید و سعی کنید برای ترس آنها پاسخ هایی دلگرم کننده ارائه دهید. به عنوان مثال بگویید: اگرچه به ظاهر به نظر می آید این ایده موجب اختلالات درون سازمانی زیادی گردد، اما در حقیقت این تغییرات آن قدر بزرگ و پرهزینه نیست و پس از اجرای آن بیشتر کارکنان می توانند همچون قبل به کار خود ادامه دهند. تعداد زیادی از مشتریان علاقه مند فقط همین میزان دلگرمی را لازم داشته تا متقاعد شوند و تن به تغییرات بدهند.

پافشاری نکنیم

یک کار سودمند دیگر این است که خودتان را به جای همکارانتان بگذارید. به این فکر کنید که اگر جای شما عوض می شد و همکارتان سعی در متقاعد کردن شما برای تغییراتی داشت که عملا نحوه فعلی کارتان دچار اختلا می شد و نیازمند تغییرات جدی باشد چه حسی پیدا می کردید. بیشتر ما فارغ از هر استدلالی که برایمان می آورند، دست کم در نظر اول از آن ایده استقبال به عمل نمی آوریم. در نظر گرفتن این شرایط فرضی باعث می گردد درک بهتری از مخاطبمان و احساسات وی داشته باشیم و برای دلگرمی و آرامش آنها در پی روش های بیشتری باشیم.

ایده های خود را پیش از آغاز به طور آزمایشی پیاده سازی کنید تا دست کم از اختلالات غیرضروری جلوگیری کنید و تا حد ممکن مشکل کمتری برای کارکنان بوجود آورید.

از تمایل به وضع موجود در خودتان نیز غافل نمانید. شما نیز مانند دیگران در معرض این خطر قرار دارید. مطمئن باشید که ایده ای را به خاطر سختی آن رد نمی کنید. می توانید معیارهای سختگیرانه ای تنظیم نموده تا تصمیم شما در انتخاب ایده ها را مورد سنجش قرار دهد. زمانی که در رد ایده ای مصمم هستید که می دانید نیازمند تغییرات وسیع است، تصمیم خود را چندین و چند بار آنالیز نموده تا به اطمینان برسید، عوامل دیگری غیر از دشواری آن باعث این انتخاب شده است.

به یاد داشته باشید، هر ایده ای که نیازمند تغییرات عملی باشد، بدون شک ایده ای خلاقانه است. اینکه چقدر نوآورانه باشد پرسش بعدی است که باید با احتیاط و دقت جوابگوی آن بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1390

به "چه کنیم تا فردی خلاق باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کنیم تا فردی خلاق باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید