کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می گردد؟ ، 5 ویتامین برای پیشگیری از یبوست

به گزارش بی نهایت اس ام اس، بسیاری از عادات غلط زندگی و یا بعضی شرایط پزشکی از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ... در ابتلا به یبوست موثر هستند، اما با چه شیوه هایی می توان این مشکل را تا حد زیادی کاهش داد؟

کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می گردد؟ ، 5 ویتامین برای پیشگیری از یبوست

به گزارش خبرنگاران، با این حال مصرف بسیاری از ویتامین ها در کنار داروهای بدون نسخه می تواند این عارضه را تا حد زیادی از فرد دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشکتان مشورت کنید چون ممکن است بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری های گوارشی، مبتلایان به بیماری های مزمن و ...مفید نباشند.

بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اما با مصرف 5 ویتامین می توان از بروز مسائل گوارشی پیشگیری کرد:

اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب 9 نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می گردد. در صورت امکان به جای مصرف مکمل های اسید فولیک، غذاهای غنی از آن را مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات شامل اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک است. حد بالای اسید فولیک که بیشتر بزرگسالان می توانند تحمل نمایند، 1000 میکروگرم است.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست گردد. اگر یبوست شما به علت کمبود ویتامین B12 باشد، افزایش مصرف روزانه آن می تواند به کاهش علائم یاری کند. غذاهای غنی از ویتامین B12 به غیر از مکمل ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ماهی تن. بیشتر بزرگسالان روزانه باید 2.4 میکروگرم ویتامین B12 دریافت نمایند.

ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن اندازه مشخصی ویتامین سی را می تواند استفاده کند، دز زیاد آن می تواند سبب بروز اسهال گردد. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می آید. توصیه می گردد دز 1000 میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می گردد.

ویتامین B5: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع یاری می نماید. مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین B5، برای بیشتر بزرگسالان 5 میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه 7 میلی گرم از این ویتامین را دریافت نمایند.

ویتامین B1: یا تیامین به بهبود فرایند هضم یاری می نماید و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. بیشتر زنان باید روزانه 1.1 میلی گرم و مردان 1.2 میلی گرم ویتامین B1 مصرف نمایند.

  • درمان فوری یبوست | برای درمان یبوست چه بخوریم
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1631

به "کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می گردد؟ ، 5 ویتامین برای پیشگیری از یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود کدام ویتامین باعث یبوست می گردد؟ ، 5 ویتامین برای پیشگیری از یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید