گل اسپاتی فیلوم

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اسپاتی فیلوم یکی از 40 گونه همواره سبز منطقه گرمسیری می باشد. این گل در ایران با نام های گل چمچه ای، سوسن صلح شناخته می گردد. این گل به دلیل اینکه در زیستگاه های طبیعی خود در زیر سایه درختان عظیم تر از خود می باشد و نور کمی دریافت می نماید به این شرایط سازگاری پیدا نموده است

گل اسپاتی فیلوم

همه چیز در خصوص گل اسپاتی فیلوم

به گزارش خبرنگاران به نقل از میهن کاکتوس ،رشد این گیاه بین 20 سانتی متر تا 1.8 متر می باشد و دارای گونه های متفاوتی همچون اسپاتی فیلوم، مونا لوا، ابلق، سنسیشن می باشد. این گل زیبا دارای برگ های سبز تیره براق و نیزه ای شکل است و گل های استوانه ای سفید رنگ دارد. اسپاتی فیلوم علاوه بر زیبایی که به منازل شما می دهد قابلیت تصفیه هوای آلوده را دارد (می تواند فرمالدئید، بنزن، متیل، تولوین، استون و مونوکسید کربن هوا را توصیه کند.)

تماس شیره این گیاه با دست باعث حساسیت می گردد. دست ها را پس از تماس با این گیاه شستشو دهید.

شرایط نگهداری گل اسپاتی فیلوم :

نور: نور مناسب برای این گیاه نور متوسط و غیر مستقیم است. ولی به این نکته توجه داشته باشد در شرایط نور کم ضعیف می گردد و در نور زیاد برگ های آن قهوه ای می گردد.

دما: زیست بوم اصلی این در مناطق گرمسیری است پس این گیاه به دمای پایین حساس است. دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین 20 تا 26 درجه سانتی گراد است و کمترین دمایی که می تواند تحمل کند 13 درجه است.

آبیاری: این گیاه خاک مرطوب را می پسندد اما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک به اندازه 1 سانتی متر بالای گلدان خشک گردد سپس آبیاری کنید زیرا به قارچ بسیار حساس است. هرگز اجازه ندهید خاک آن کامل خشک گردد.

رطوبت: به دلیل اینکه این گیاه بومی مناطق گرمسیری و استوایی است رطوبت بالا احتیاج دارد و به هوای خشک حساس است؛ یک روز در میان برای گیاه خود غبار پاشی انجام دهید. در زیرگلدانی آن سنگ ریزه بریزید و آن را با آب پر کنید. (در تابستان ها در صورتی که هوا خیلی گرم بود هر روز غبار پاشی را انجام دهید).

خاک: خاک مناسب برای این گیاه خاکی سبک با زهکشی بالا است (60 درصد پیت ماس و 40 درصد پرلیت و یا همچنین از ترکیب 30 درصد پیت ماس + 30 درصد کوکپیت و 40 درصد پرلیت نیز می تواند استفاده کرد). خاک این گل باید غنی و کمی اسیدی باشد.

تکثیر: برای تکثیر این گل پاجوش هایی که در کنار ساقه های عظیم در آمده اند را جدا کنید و در گلدانی با خاک سبک بکارید. این کار در زمستان یا بلافاصله پس از گلدهی انجام می گردد. با کاشت بذر هم می توان این گل را تکثیر کرد. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه بهار و تابستان می باشد.

تغذیه: اسپاتی فیلوم به دلیل گلدهی به تغذیه بالایی احتیاج دارد. هر ماه گیاه خود را با کود کریستالون قرمز و یا کود ترکیبی نیتروژن، فسفر و پتاسیم تغذیه کنید.

اسپاتی فیلوم جای محدود برای ریشه را می پسندد. زمانی که ریشه های گیاه از کف گلدان خارج شد آنگاه تعویض گلدان را انجام دهید و گلدان جدید نباید خیلی عظیم باشد.

آفات و بیماری ها:

علت قهوه ای شدن نوک برگ های گل اسپاتی فیلوم: چند علت می تواند باعث این مشکل گردد، یکی از دلایل آن ممکن است آبدهی بیش از حد و یا نور آفتاب مستقیم باشد (آبیاری را کاهش دهید و مکان گلدان را عوض کنید). یکی دیگر از علت های آن می تواند کمبود رطوبت باشد و یا آبیاری با آبی که املاح بالایی دارد.

لک های قهوه ای بر روی برگ ها و نوک لوله شده به سمت بالا: کود دهی زیاد باعث این مشکل می گردد. (کوددهی را کاهش دهید و برای شستشوی رسوبات ته نشین شده بر روی ریشه خاک را آبیاری کنید به صورتی که آب اضافی از زیر گلدان خارج گردد).

دلیل زرد شدن برگ های پایین گل اسپاتی فیلوم: دلیل این مشکل آبیاری زیاد می باشد. آب اضافه اگر از گلدان خارج نگردد باعث بی حال و زرد شدن برگ ها می گردد.

این مشکل در صورت سرد شدن هوا و یا خشک شدن خاک هم قابل مشاهده است.

علت سیاه شدن برگ های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد و سرمای هوا عامل سیاه شدن برگ ها است. (بیماری های قارچی عامل اصلی این مشکل هستند).

دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم: نداشتن نور تغذیه نشدن مناسب گیاه باعث می گردد تمایلی به گل دادن نداشته باشد. اسپاتی فیلوم زمانی که بالغ می گردد اگر چند سال تقسیم نگردد گلدهی آن نیز متوقف می گردد (در فصل بهار آن را تقسیم کنید زیرا باعث بهتر گل دادن آن می گردد.)

علت چروک و خشک شدن برگ های گل اسپاتی فیلوم: کم بودن رطوبت محیط اطراف اسپاتی فیلوم باعث خشک شدن برگ هایش می گردد. در صورتی که رطوبت هوای اطراف کم بود و برگ های گیاه شما دچار این مشکل شد روزی دو مرتبه برگ های آن را با آب اسپری کنید.

دلیل قهوه ای شدن برگ های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد، کم بودن رطوبت، نور مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ های این گیاه می گردد.

اگر رطوبت هوا کم باشد کنه قرمز به قسمت پایینی برگ های این گیاه حمله می نماید اسپری آب حداقل هفته ای یکبار لازم است.

انواع واریته های اسپاتی فیلوم:

دومینو (domino): یک واریته با رشد متوسط است و به صورت بوته ای رشد می نماید.

واریته Mauna Loa: این واریته می تواند تا 60 سانتی متر رشد کند و تمام سال گل دهد و رنگ گل های آن از سفید به سبز تغییر می نماید و چند ماه گل های آن عمر می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 754

به "گل اسپاتی فیلوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل اسپاتی فیلوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید