ییلاق سیلوانا؛ طبیعتی چشم نواز در خط مرزی ایران و ترکیه

به گزارش بی نهایت اس ام اس، آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می گردد. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از منطقه ها بسیار زیبا و بکر این استان، ییلاق سیلوانا است.

ییلاق سیلوانا؛ طبیعتی چشم نواز در خط مرزی ایران و ترکیه

ییلاق سیلوانا (Silvana) در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در فاصله 30 کیلومتری غرب ارومیه، در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ایران و ترکیه قرار گرفته است. این ییلاق از شرق به شهر ارومیه و از غرب به شهر شمزینان ترکیه و از شمال به شهر سرو و از سمت جنوب در داخل کشور به منطقه دشتبیل شهرستان اشنویه، محدود می گردد. این منطقه با چشمه ها و دریاچه هایی که از آب شدن طبیعی برف ارتفاعات به وجود آمده بسیار زیبا و دیدنی است. در دنیا 19 منطقه وجود دارد که دارای اکسیژن خالص هستند و یکی از این 19 منطقه ییلاق سیلواناست.

زمین های آبی و دیمی مستعد در منطقه، آب های فراوان زیرزمینی و جاری، اقلیم کوهستانی، بارندگی مناسب سالیانه، طبیعت زیبا و همواره سرسبز و باغ هایی چون سیب، گلابی، گردو، زردآلو، گیلاس، آلوچه، هلو، به و بعلاوه درختانی نظیر سیب وحشی، گلابی وحشی، بوتهٔ سماق، گردو، بلوط، زالزالک، بادام وحشی، سنجد و… همه و همه از زیبایی های بی نظیر ییلاق سیلواناست.

ییلاق سیلوانا، منطقه ای با اکسیژن خالص

منطقه سیلوانا به عنوان یکی از 19 منطقه دنیا است که دارای اکسیژن خالص می باشد؛ یکی از منطقه ها نمونه گردشگری استان آذربایجان غربی و حتی ایران. کلمه سیلوانا یا سیلوانه، کلمه ای است که ریشه ایتالیایی دارد، به معنی بهشت و در لغت به معنی جنگل و بیشه سبز است.

منطقه ای بکر و بسیار زیبا با دریاچه های کوچک در پای کوه ها، رودخانه ها و آبشارهایی که در این منطقه ییلاقی سرازیر هستند. سرزمینی به صورت تکه ای از بهشت که هرکس پای در این سرزمین می گذارد، مات و مبهوت از زیبایی هایش می گردد.

سوغات و صنایع دستی

فراوری مرغوب ترین عسل طبیعی در ایران به وسیله زنبورداران این منطقه انجام می گردد. بیشتر مردم سیلوانا به کشاورزی و دامپروری مشغول استند و پرورش عسل مرغوب از زنبورهایی که به صورت مهاجر در این منطقه وارد شده اند، از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه به شمار می رود.

صنایع دستی منطقه شامل فرش، گلیم، جاجیم، کلاه و جوراب پشمی و نیز انواع فراورده های لبنی مانند ماست، پنیر، کره، روغن حیوانی و پشم از محصولات دامی این منطقه می باشد.

دسترسی

برای رفتن به این منطقه خوش آب و هوا ابتدا باید به استان آذربایجان غربی و ارومیه سفر کنید. در سفر به این استان بازدید از جاذبه های طبیعی و بکر استان را نباید از قلم نیاندازید. ییلاق سیلوانا در 30 کیلومتری غرب ارومیه قرار گرفته است. برای رسیدن به آن حدود یک ساعت در راه خواهید بود و میتوان گفت از این شهر تا مرز شهر دیگری وجود ندارد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، 30 کیلومتری غرب ارومیه

منبع: گردشبان
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1661

به "ییلاق سیلوانا؛ طبیعتی چشم نواز در خط مرزی ایران و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاق سیلوانا؛ طبیعتی چشم نواز در خط مرزی ایران و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید