بالگرد نبوغ در هجدهمین پرواز در مریخ قدرتش را دوباره به رخ کشید

به گزارش بی نهایت اس ام اس، در حالی که در پایان پرواز قبلی، ارتباط بالگرد نبوغ با زمین قطع شده بود اما این کاوشگر کوچک دوباره عملیاتی شد و با هجدهمین پرواز سلامت و قدرت خود را نشان داد.

بالگرد نبوغ در هجدهمین پرواز در مریخ قدرتش را دوباره به رخ کشید

بالگرد مریخ پیمای نبوغ (Ingenuity) همچنان در مریخ پیش می رود. هرچند گاهی با چالش هایی همراه شده است اما به خوبی از آن ها گذشته و باز هم متخصصان و تیم مأموریت را شگفت زده می نماید.

در ابتدا برنامه ای برای عملیاتی شدن بالگرد نبود و فقط به قصد نمایش فناوری و امکان سنجی پرواز در جو رقیق مریخ راهی این سیاره شد. نبوغ در فوریه 2021 (اسفند 1399) همراه با مریخ نورد پشتکار (Perseverance) به مریخ رسید و چند ماه بعد روی سطح آن تنها شد.

ولی نمایش چشمگیر در پنج پرواز اول، باعث شد تا ناسا مأموریت را وارد فاز نمایش عملیات کند. در این مرحله، هدف، امکان سنجی فعالیت بالگرد به عنوان یک پیشاهنگ و دستیار برای مریخ نورد پشتکار است که باید گفت نبوغ خوب از پس آن برآمده است.

در پروازهای اخیر نبوغ کوشیده تا منطقه انتخابی برای کاوش پشتکار را آنالیز کند. بدین ترتیب با ثبت عکس های هوایی، تیم مأموریت پشتکار می تواند برترین راستاها را برای کاوش و بعلاوه پرهیز از سطوح سخت گذر انتخاب کند.

اکنون در پرواز شماره 18 نبوغ از قیدهای چند پرواز قبلی فراتر رفته است. این بالگرد توانست در مدت 124.3 ثانیه 230 متر در سیاره سرخ بپیماید. در این پرواز سرعت بالگرد به 2.5 متر بر ثانیه رسید و تا ارتفاع 10 متری اوج گرفت.

در این پرواز که 15 دسامبر (24 آذر) انجام شد، نبوغ باز هم چندین عکس از سطح مریخ تهیه کرد تا در اختیار تیم مأموریت پشتکار قرار گیرد. راستا حرکت بالگرد از میدان هوایی K به سمت میدان هوایی L در طرح پرواز بود.

اگرچه بالگرد هم اکنون هم از حد درنظر گرفته شده برای مأموریت فراتر رفته است اما ناسا میخواهد تا زمانی که از سلامت آن اطمینان داشته باشد، آن را عملیاتی نگه دارد.

عکس کاور: سایه بالگرد نبوغ هنگام پرواز هجدهم در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1377

به "بالگرد نبوغ در هجدهمین پرواز در مریخ قدرتش را دوباره به رخ کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد نبوغ در هجدهمین پرواز در مریخ قدرتش را دوباره به رخ کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید