مهمترین مسئله در سند امنیت غذایی کشور اجرایی شدن آن است

به گزارش بی نهایت اس ام اس، به گزارش خبرنگاران، جلسه هجدهم کمیسیون تدوین سند ملی دانش بنیان کشاورزی و غذا، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی رئیس این کمیسیون و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

مهمترین مسئله در سند امنیت غذایی کشور اجرایی شدن آن است

دستور اول این جلسه به ارائه گزارشی در مورد کاربرگ های بخش سو تغذیه، سواد غذا و تغذیه و الگوی مصرف اختصاص داشت که توسط دکتر عبداللهی از اعضای این کمیسیون ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش مخبر دزفولی ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده در سخنانی گفت: لازم است گزارش های متعدد تهیه شده باهم تجمیع گردد که حاصل اینها بعنوان یک سند برای کشور سرمایه بزرگی خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید نمود: مهمترین مسئله در سند امنیت غذایی اجرایی شدن آن است که باید مورد توجه قرار گیرد، البته در ساختار کل این سند طراحی مهمی داریم که تمام موارد مربوط به سند اعم از بازنگری، اجرای سیاست ها و غیره را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در کشور ما نسبت به میانگین جهانی پایین است، گفت: شیر برای هوش، سلامت و مسائل مربوط به بلوغ از ضریب اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین باید در سند امنیت غذایی شیر در اولویت قرار داده گردد.

مخبر دزفولی اضافه نمود: گزارش ارائه شده پیرامون سبد مطلوب غذایی، از بُعد سلامت احتیاج به ارزیابی مجدد دارد، به دلیل اینکه اعداد و ارقام را همکاران وزارت کشاورزی با امکانات فراوری و همکاران تغذیه ای با نگاه ریزمغذی ها تهیه نموده اند، اما برای ارتقای سلامت مردم احتیاج است دوباره مورد بازبینی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لازم است سبد غذایی مطلوب، ارزیابی خطر گردد، ادامه داد: به عنوان مثال، شرایط آلاینده ها در کشور ما خاص است و باید موضوع آلاینده، با دقت بیشتری در سند مورد آنالیز قرار گیرد و در سبد غذایی مطلوب دیده گردد.

رئیس کمیسیون دانش بنیان کشاورزی و غذا تأکید کرد: یک نسخه عام در مورد تغذیه را نمی توان برای کل کشور در نظر گرفت، حتی مناطق مختلف تهران از لحاظ تغذیه با هم متفاوت هستند.

دستور بعدی این جلسه آنالیز کاربرگ های بخش منابع انسانی، مدیریت فراوری و نظام دانش و اطلاعات بود که دکتر اسکندر زند دبیر کمیسیون تدوین ملی سند دانش بنیان کشاورزی و غذ ا گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

وی گفت: ضعف مهارت شاغلان و علاقمندان به بخش کشاورزی، نبود نظام سنجش مهارت، کم جاذبه بودن مشاغل بخش کشاورزی، ناکافی بودن آموزش ها برای کشاورزان و دانشجویان و صندلی ضعیف تشکل های مردمی برای تصمیم سازی ها از چالش های بخش منابع انسانی است.

دبیر کمیسیون دانش بنیان کشاورزی و غذا با بیان اینکه تهیه و تدوین برنامه تربیت کشاورزان آینده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ادامه داد: خیلی از کشورها این برنامه را دارند، ما هم باید در کشورمان این برنامه را عملیاتی کنیم، زیرا آینده بخش کشاورزی، آینده امنیت غذایی است، لذا باید معین گردد عاملین فراوری غذا، در آینده چه برنامه ای دارند.

وی به شاخص های مهم در کاربرگ مدیریت اشاره نمود و گفت: تعداد کارکنان دولت در بخش کشاورزی، نقش دولت در فراوریات کشاورزی و در سیاست گذاری، نقش بخش خصوصی در فراوری و در سیاست گذاری، تعداد تشکل ها، درصد بهره برداران عضو تشکل ها، نقش دولت در تحقیقات و نقش دانشگاه ها در تحقیقات، از شاخص های مهمی است که برای این سند استخراج شده است.

زند توضیح داد: بخش نظام دانش و اطلاعات وزن اصلی در سند امنیت غذایی است و باید آن را دانش بنیان کنیم، و برای دانش بنیان شدن باید سازوکارهای موجود را تقویت کرد و از علم و فناوری های دانشی جدید یاری گرفت.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در راستای ارتقای سند امنیت غذایی پرداختند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 928

به "مهمترین مسئله در سند امنیت غذایی کشور اجرایی شدن آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین مسئله در سند امنیت غذایی کشور اجرایی شدن آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید