خبرنگاران تقاضامحوری جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی می گردد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اصفهان- خبرنگاران- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تقاضامحوری بر اساس احتیاج جامعه جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی می گردد.

خبرنگاران تقاضامحوری جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی می گردد

علی اوسط هاشمی شامگاه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اگرچه آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه ها مسوول آموزش هستند ولی زمینه و بستر ایجاد فرصت و تقاضا بخش خصوصی و به ویژه اتاق های بازرگانی به عنوان مجلس بخش خصوصی هستند.

وی با بیان اینکه نظام آموزش مهارتی کشور احتیاجمند بازنگری است، توضیح داد: به توانایی های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و دیگر تشکل های بخش فراوری و صنعت در ارائه آموزش و آزمون صلاحیت حرفه ای باور داریم.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه دولت ملزم به واگذاری و ایجاد فرصت برای بخش خصوصی است، افزود: سازمان فنی و حرفه ای کشور توان آموزش های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد احتیاج را داراست.

وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای بخش خصوصی، اتاق ایران، اتاق های بازرگانی و تشکل های برآمده از بخش خصوصی را برای آموزش و ارائه صلاحیت حرفه ای صالح و شایسته می داند و آمادگی دارد پس از آموزش و آزمون مورد تایید این تشکل ها گواهی بین المللی خود را به دانشجو و مهارت آموزان ارائه کند.

اوسط هاشمی با بیان اینکه این روش، شیوه ای جدید در ارائه دوره ها و گواهی های آموزشی است، افزود: این طرح به صورت آزمایشی در بعضی از بخش های خصوصی از جمله صنعت فولاد اصفهان شروع شد و استقبال خوب این بخش را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه پیش از این نظام آموزشی مهارتی کشور عرضه محور بود، افزود: روش جدید مبتنی بر تقاضا محوری است و لذا ممکن است متناسب با احتیاج بازار و ظرفیت های اشتغال زایی جذب حرفه آموز دارد.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: این سازمان مسوول برآورد احتیاج بازار نیست بلکه مسوول تامین احتیاج بازار است و لذا آموزش پس از تقاضا در دستور کار قرار می گیرد.

وی گفت: سال جاری برای اولین بار، شورای مهارت به ریاست استانداران در حال شکل گیری است و ارائه آموزش ها مبتنی بر سند راهبری مهارت مبنای تعقیب، بازنگری و نوع نگاه ما به آموزش منطقه ای مهارت متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی خواهد بودو لذا بر این اساس ارائه آموزش در استان های دریایی با استان های کویری متفاوت خواهد بود.

وی 1400 را سال بهار آکادمی های آزاد ذکر و افزود: بر اساس نظر شورای عالی مهارت آموزش های فنی و حرفه ای در هشت سطح مهارت تا دکترای ادامه خواهد داشت که آکادمی های خصوصی امکان ارائه آموزش در سه سطح اول را دارند.

اوسط هاشمی افزود: همچنین آموزش های منطبق بر تقاضای روز در بین نسل دانش آموخته با همکاری بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی و امکان راه اندازی مجتمع های فنی با ده ها رشته برای بخش خصوصی به عنوان شرکای مهارتی در دستور کار سازمان فنی و حرفه ای قرار گرفته است.

وی تاکید نمود: سازمان فنی و حرفه ای به مهارت جامعه می اندیشد و از تمام ظرفیت جامعه برای تغییر نگاه به ارزش مهارت بهره خواهد جست.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: رضایت شرکای مهارتی از سازمان فنی و حرفه ای مهمترین عامل ارزیابی است و خوشبختانه استان اصفهان در این زمینه پیشتاز ارائه آموزش های مهارتی با مشارکت واحدهای صنعتی برای تربیت نیروی مورد احتیاج این واحدها بوده است.

وی ایجاد مرکز صلاحیت حرفه ای در استان اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور، فراهم کردن تنوع آموزشی در حوزه گردشگری با راه اندازی مدارس هتل به منظور نقش آفرینی فنی و حرفه ای و بخش خصوصی در این زمینه، تفاهم در راستای تنظیم سند راهبری مهارت با تاثیرگذاران و متولیان بخش صنعت، کشاورزی و همه نقش آفرینان، ایجاد دپارتمان های مختلف نساجی، معدن، گردشگری و معماری سنتی را مهمترین دستاوردهای سفر به اصفهان برشمرد.

وی با اشاره به برگزاری المپیاد مهارتی در سه سطح ملی، آسیایی و دنیای گفت: امروز در جلسه شورای مهارت استان عنوان شد آمادگی استان برای میزبانی بعضی رشته ها احصا تا پس از برگزاری مسابقات در سطح ملی نفرات برتر برای شرکت در مسابقات آسیایی و دنیای معرفی شوند.

وی گفت: خط قرمز سازمان فنی و حرفه ای صیانت از ارزش گواهی مهارت و اصالت این سرمایه ملی است چون جغرافیای خدمت با این مدرک کل دنیا است.

علی اوسط هاشمی رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی 2 روز حضور در استان اصفهان با روسای ادارات، مراکز شهرستانی، مجمع کارشناسان و مربیان فنی و حرفه ای، نماینده انجمن صنفی اموزشگاه های آزاد استان، مدیران پیروز صنایع و صنوف، روسای اتاق ها، خانه صنعت و معدن و تجارت و سایر شرکت های مهارتی ملاقات و گفت و گو و از تعدادی از مراکز و آکادمی های دولتی و خصوصی و ظرفیت های آموزش های فنی و حرفه ای در استان بازید کرد.

وی همچنین صبح امروز در شورای مهارت استان شرکت کرد.

طی 2 روز حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در اصفهان چندین تفاهم نامه با ادارات و مراکز دولتی و خصوصی در ارتقای اموزش های فنی و حرفه ای امضا شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 456

به "خبرنگاران تقاضامحوری جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تقاضامحوری جایگزین عرضه محوری در نظام آموزش مهارتی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید