در کشتی تایتانیک چه گذشت؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، پیغام های تایتانیک موجب وحشت و ناباوری سایر کشتی ها شده بود. در ساعت 2:10 دقیقه بامداد برق این اقیانوس پیمای لوکس قطع و دستگاه مارکونی خاموش شد. سینه جلوی کشتی کاملا زیر آب رفته و عقب کشتی از آب بیرون زده بود.

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟

بحثی در جریان است که آیا می توان برای دسترسی به سیستم مخابرات رادیویی کشتی تایتانیک، آرامش اجسادی را که ممکن است هنوز در داخل کشتی باشند به هم زد یا این که باید گذاشت این کشتی همچنان در بستر اقیانوس به حال خود گذاشته گردد.

کشتی تایتانیک بیش از یکصد سال پیش غرق شد، ولی هنوز مشهورترین کشتی غرق شده است. آیا آرامش اجساد 1500 مسافر این کشتی را نباید بر هم زد یا این که باید به دستگاهی که نقش مهمی در این فاجعه داشت دسترسی پیدا کرد؟

بحث و جدال بر سر برنامه یک شرکت آمریکایی است که تا کنون هزاران قطعه از اشیاء موجود در تایتانیک را از این کشتی در بستر اقیانوس اطلس شمالی بیرون آورده است.

شرکت آمریکایی آر ام اس تایتانیک، می خواهد دستگاه تلگراف بی سیم مارکونی را که در ساعات اولیه بامداد 15 آوریل 1912، پیغام های درخواست یاری اضطراری می فرستاد، از قعر اقیانوس بیرون آورد. این پیغام ها به نجات جان حدود 700 نفر که با قایق های نجات فرار کردند، یاری نموده بود.

ولی دولت آمریکا با این کار مخالف است و می گوید این عملیات ناقض قوانین فدرال و نادیده دریافت یک توافق بین المللی است که لاشه کشتی غرق شده را به عنوان یک مکان یادبود می شناسد.

کشتی تایتانیک در حال خروج از ساوث همپتون در 10آوریل 1912

کشتی تایتانیک که روز 14 آوریل 1912 از بندر ساوث همپتون در انگلستان به مقصد نیویورک به راه افتاده بود، در ساعت 23:40 دقیقه در اقیانوس اطلس با یک کوه یخ شناور برخورد کرد. هزاران تُن آب دریا از حفره های بدنه تایتانیک وارد کشتی شد.

توماس اندروز، طراح تایتانیک هم جزو مسافران کشتی بود. او پس از آنالیز صدمه ای که وارد شده بود به ناخدای کشتی گفت تایتانیک غرق خواهد شد.

جک فیلیپس، اپراتور تایتانیک

پانزده دقیقه بعد از نیمه شب، سیستم درخواست یاری مارکونی در عرشه تایتانیک به صدا درآمد و یک شبکه اپراتور های بی سیم، کشتی ها و نیز ایستگاه های واقع در خشکی را که با استفاده از رمز مورس سراسیمه با یکدیگر تماس می دریافتد، فعال کرد.

جک فیلیپس، اپراتور تایتانیک از کارپاتیا یک کشتی دیگر تقاضای یاری کرد: فوری بیایید. ما به یک کوه یخ خورده ایم. و به فرانکفورت، یک کشتی آلمانی نیز برای یاری پیغام فرستاد: ما به یک یک کوه یخ شناور برخورد نموده ایم و دماغه کشتی در حال فرو رفتن در آب است.

در جریان سردرگمی که به وجود آمده بود تایتانیک به یک کشتی که به نظر می رسد در فاصله دوری بود پاسخ داد: احمق، کنار بایست و دخالت نکن. بعضی از مورخان معتقدند که کشتی مورد بحث کشتی فرانکفورت بود و پیغام های بین دو کشتی درست فهمیده نشده بود.

جک فیلیپس، در پیغام هایش اتفاقات بعدی را اینطور توضیح داده بود: ما داریم مسافران را سوار قایق های کوچک می کنیم. زنان و بچه ها در قایق ها هستند. مدت بیشتری نمی تواند دوام بیاورد. توان کشتی در حال تمام شدن است.

و پیغام دیگر: این تایتانیک است... سیلاب وارد موتورخانه شده.

اپراتور ها در حال تبادل پبام

در حالی که قایق های نجات به آب انداخته می شدند، و مردان با تکان دادن دست با همسران و بچه هاشان وداع می کردند، اپراتور ها همچنان به تبادل پیغام ها ادامه می دادند. جک فیلیپس، از این فاجعه جان سالم به در نبرد، با وجود این که ناخدای کشتی او را مرخص نموده بود کارش را ترک نکرد و در داستان های مکرر مرتبط با فاجعه تایتانیک، قهرمانی او مورد ستایش قرار گرفته.

پیغام های تایتانیک موجب وحشت و ناباوری سایر کشتی ها شده بود. در ساعت 2:10 دقیقه بامداد برق این اقیانوس پیمای لوکس قطع و دستگاه مارکونی خاموش شد. سینه جلوی کشتی کاملا زیر آب رفته و عقب کشتی از آب بیرون زده بود.

حدود ساعت 2:20 دقیقه بامداد کشتی دو نیمه شد و هر دو نیمه آغاز کرد به فرو رفتن در آب تا نشستن در کف اقیانوس اطلس.کمتر از دو ساعت بعد از غرق تایتانیک، کشتی کارپیتا به محل حادثه رسید و 700 نفر را که توانسته بودند با استفاده از قایق های نجاتی که ظرفیت تنها نیمی از سرنشینانش را داشت، فرار نمایند نجات داد.

تخمین زده می گردد که 1500 نفر در این فاجعه جان خود را از دست دادند.

محل دفن

در سال 1985 قطعات لاشه کشتی در فاصله 740 کیلومتری نیوفاندلندِ کانادا کشف شد. هم قسمت جلو و هم عقب کشتی در عمق 4هزار کیلومتری دریا، درست در همان جایی که یک قرن قبل در بستر دریا نشسته بود، قرار داشت. از سال 1987 شرکت آر ام اس تایتانیک، بیش از 5هزار و 500 قطعه اشیاء نقره، چینی یا سکه های طلا را از کشتی بیرون آورده و هشت ماموریت اکتشافی انجام داده.

ولی سال قبل برای اولین بار پس از 15 سال یک تیم بین المللی از کاشفان دریا های عمیق گزارش دادند که قسمت هایی از تایتانیک به سرعت در حال از بین رفتن است.

تردید در فرضیه های مربوط به غرق شدن تایتانیک

یک سال پیش یک تیم اکتشافی بین المللی گزارش داد که بخش هایی از لاشه کشتی به سرعت درحال از بین رفتن است

سپس در اوایل سال جاری شرکت آر ام اس تایتانیک، بیان کرد که با استفاده از روبات های زیرآبی میخواهد تا تابستان سال 2021 سیستم بی سیم مارکونی را از آب بیرون آورد. اعلام این نقشه موجب طرح پرونده ای در ایالت ویرجینیای آمریکا شد که اکنون در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر است.

یک قاضی در ابتدا اجازه این عملیات را داده و گفته بود دسترسی به این رادیو به میراث به جا مانده از خاطره ماندگار غرق تایتانیک، آن هایی که زنده ماندند و کسانی که جانشان را فدا کردند، یاری خواهد نمود. . ولی استدلال وکلای فدرال آمریکا این است که این عملیات غیرقانونی است.

سال گذشته آمریکا و بریتانیا برای تضمین این که آرامگاه ابدی بیش از 1500 مسافر و خدمه تایتانیک حفظ شده و محترم شناخته گردد، موافقتنامه ای امضا کردند.

وان حمام کاپیتان در سال 1996 عکاسی شد، اما الان چیزی از آن باقی نمانده

یکی از مشاوران بازیابی و نجات، گفته است بعید به نظر می رسد اجساد قربانیان در محل لاشه تایتانک موجود باشد. ولی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که نماینده منافع عمومی در این پرونده است می گوید عملیات تجسسی این خطر را دارد که ممکن است موجب تعرض به اجسادی گردد که ممکن است هنوز در داخل بدنه تایتانیک باشند.

اداره مورد بحث می گوید: حتی اگر در جریان غرق کشتی، آب وارد قسمت های داخلی بدنه کشتی، به خصوص قسمت صحیح و سالم جلوی آن شده باشد، امکان دارد از آسیب امواج خارج از کشتی در امان مانده باشد. این نوع محیط های تک افتاده نوعی حالت سکون ایجاد می نماید؛ جایی که فشار دایم، درجه حرارت پایین، جریان نداشتن آب و متلاطم بودن سطح آب، سبب می گردد که اجسام ارگانیک برای قرن ها حفظ شوند. .

داستان کشتی تایتانیک همه را در سرتاسر جهان متحیر نموده

برتون هانچک، رئیس آر ام اس تایتانیک، هشدار داده که وقت زیادی باقی نمانده و در دفاع از برنامه اعلام شده می گوید این برنامه بخش قابل توجهی از تاریخ را زنده خواهد نمود.

برتون هانچک، می گوید در حالی که بسیاری از اشیایی که هنوز در داخل و یا اطراف لاشه تایتانیک باقی مانده می تواند نسل ها را با واقعیات زندگی مسافران کشتی آشنا کند، تنها یک شیئی است که داستان تمام نجات یافتگان را در خود دارد.

در نهایت تنها علت وجودی نسل های بی شمار خانواده های زیادی این است که رادیو از جانب اجداد آن ها فریاد کشیده و درخواست یاری نموده بود، سیستم رادیویی مارکونی، قهرمانی است که هنوز قدرش دانسته نشده.

منبع: فرادید
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 923

به "در کشتی تایتانیک چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کشتی تایتانیک چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید