دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار

به گزارش بی نهایت اس ام اس، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به دلایل افزایش قیمت تخم مرغ گفت: تولید تخم مرغ هیچ مسئله ای ندارد و در ایده آل ترین شرایط ممکن است.

دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار

به گزارش مهر، ناصر نبی پور در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: علت اصلی این مسئله مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود ارز ترجیحی پا برجا بماند و بر این اساس تولید کنندگان جوجه ریزی زیادی انجام داده بودند، گفت: مطرح شدن مسئله حذف ارز 4200 تومانی و جنبه روانی ناشی از این مسئله منجر به نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

نبی پور با بیان اینکه فرهنگ ایرانی ها اینگونه است که وقتی چیزی گران می شود، بیشتر آن را خرید می کنیم، توضیح داد: بر این اساس بنک داران نیز اندازه خرید تخم مرغ خود را افزایش دادند تا بتوانند بعداً آن را گران تر بفروشند.

وی با تأکید بر اینکه تولید تخم مرغ مسئله ای ندارد و در مطلوب ترین شرایط طی چند سال اخیر به سر می برد، گفت: به اندازه ای با مازاد روبرو هستیم که در پی اخذ مجوز صادرات برای ایام بعد از عید نوروز هستیم.

این فعال صنفی با اشاره به افزایش فعالیت قنادی ها و شیرینی پزی ها گفت: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم، تقاضا برای تخم مرغ افزایش پیدا کرده که این مسئله نیز از جمله دیگر دلایل نوسانات قیمت است.

نبی پور میانگین قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ را درب مرغداری بین 40 تا 42 هزار تومان گفت و درباره آخرین شرایط تأمین نهاده های دامی توضیح داد: تولید کنندگان در تأمین ذرت با مشکل روبرو هستند.

وی اضافه کرد: برخی از تولید کنندگان حدود دو ماه است که ذرت سفارش داده اند، اما آن را تحویل نگرفته اند و برای برخی دیگر حدود سه ماه طول کشیده تا ذرت خریداری شده به دستشان برسد.

نبی پور درباره علت این مسئله گفت: وارد کنندگان می گویند ارز ذرت تأمین نشده است و همین مسئله منجر به اختلاف در واردات آن شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت ذرت در بازار آزاد بیش از هشت هزار تومان است، گفت: این در حالی است که نرخ مصوب این نهاده 1،900 تومان است.

این فعال صنفی ادامه داد: علاوه بر ذرت، سامانه بازارگاه در توزیع کنجاله سویا نیز اختلال پیدا کرده و تولید کنندگان قادر به خرید این نهاده نیز نیستند. ضمن اینکه هم اکنون قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به 10 هزار تومان رسیده در حالی که نرخ مصوب آن سه هزار و 400 تومان است.

نبی پور همچنین از افزایش قیمت جوجه یک روزه تخم گذار به دو برابر نرخ مصوب خبر داد و گفت: در حالی که نرخ مصوب جوجه یک روزه تخم گذار هشت هزار تومان است قیمت آن برای تولید کننده بین 14 تا 16 هزار تومان است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1422

به "دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید