شاخص ملی محیط کسب وکار در فصل پاییز بار دیگر از رقم 6 عبور کرد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، از نگاه فعالان مالی در پاییز سال جاری شرایط محیط کسب وکار افت کرده است. به تعبیر دیگر همه فعالان مالی در گروه های مختلف شرایط بدتری را در سومین فصل سال نسبت به تابستان تجربه کردند. مستند این ادعا نیز داده های مرکز پژوهش های اتاق ایران است، این مرکز هر فصل محیط کسب وکار را بر مبنای 27 شاخص کلی بررسی می کند. یعنی از فعالان مالی کل کشور در مورد این شاخص ها سوال می کند و براساس پاسخ آن ها شرایط محیط کسب وکار را به نمایش می گذارد.

شاخص ملی محیط کسب وکار در فصل پاییز بار دیگر از رقم 6 عبور کرد

به گزارش اعتماد، در این بازه فعالان مالی به محیط کسب وکار از نمره 10 یعنی بدترین نمره، 6.05 را دادند. در این میان از منظر شرایط مولفه های محیط کسب وکار استان های قزوین، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی به ترتیب شرایط مناسب تری نسبت به سایر استان ها دارند. در مقابل استان های سیستان و بلوچستان، کردستان و بوشهر بدترین شرایط را در این مقطع تجربه کردند. البته اختلاف عدد شاخص محیط کسب وکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل 0.85 واحد بوده که نشان از نبود تفاوت قابل توجه در شرایط عدد شاخص مورد نظر است.

شرایط استان های غربی

در پاییز سال جاری از نگاه فعالان مالی در منطقه شمال غربی کشور یعنی در استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل نمره محیط کسب وکار نسبت به فصل قبل افت کرده است. حتی شرایط محیط کسب وکار نسبت به مدت مشابه سال قبل هم بدتر است. البته در اردبیل در پاییز سال جاری نسبت به فصل قبل شرایط محیط کسب وکار بهتر شده است.

داده های موجود نشان می دهد، از منظر شرایط مولفه های محیط کسب و کار، استان آذربایجان غربی به دلیل کسب نمره 5.62 در جایگاه دومین استانی قرار می گیرد که شرایط مطلوبی دارد.

از آذربایجان غربی که به سمت کردستان حرکت می کنیم؛ می بینیم که فعالان مالی این استان محیط کسب و کار متفاوتی را تجربه کرده اند. نمره شاخص های کسب و کار در کردستان 6.44 است. برهمین اساس کردستان در جرگه استان هایی قرار می گیرد که شرایط بسیار نامطلوبی را نسبت به سایر استان ها تجربه کرده است. این اگرچه نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده است، اما عملا نسبت به فصل گذشته 3.01 درصد بدتر شده است.

اوج نارضایتی در تهران؟

داده های موجود در استان تهران نشان می دهد، شرایط محیط کسب و کار نسبت به 6 سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. به تعبیر دیگر هیچگاه نمره محیط کسب و کار این استان به زیر 5 نیامده است و همواره از نگاه فعالان مالی شرایط محیط کسب و کار این استان نامطلوب بوده است. البته این شرایط نامطلوب در دولت ابراهیم رییسی به رغم وعده های دولت بدتر از گذشته شده است. نمود آن نیز داده های پاییز نسبت به تابستان بدتر است.

در پاییز نمره فعالان مالی به محیط کسب و کار 6.16 بود این رقم در تابستان 5.98 گزارش شده است. البته واکاوی داده های موجود نشان می دهد، شرایط محیط کسب و کار در پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است. مرور شرایط 5 استان همجوار تهران نشان می دهد، شرایط البرز، مازندران و مرکزی بدتر از استان تهران است. زیرا نمره فعالان مالی این استان ها به محیط کسب و کار هم نسبت به فصل گذشته و هم نسبت به مدت مشابه سال قبل شان بدتر شده است.

داده های موجود نشان می دهد، در استان مرکزی شاخص محیط کسب و کار پاییز 5.66 در مازندران 6.00 و این شاخص در البرز 6.23 است. وقتی از البرز به سمت قزوین می روید، شرایط شاخص به طور کلی فرق می کند. به باور فعالان مالی این استان نمره شاخص پاییز 5.61 است. این نمره نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود قابل توجهی یافته است، اما در مقایسه با تابستان سال گذشته افت کرده است.

اما شرایط در سمنان دیگر استان همجوار تهران چطور است؟ واکاوی داده های موجود نشان از شرایط متفاوت این محیط نسبت به سایر استان های همجوار استان تهران می دهد. فعالان مالی سمنانی به محیط کسب و کار پاییز نمره 5.64 داده اند که این نمره خودش نسبت به نمره تهران، البرز، مازندران و مرکزی در پاییز بهتر است. این نمره نسبت به تابستان هم تغییری ندارد. البته نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.07 درصد بدتر شده است.

اما در استان قم شرایط محیط کسب وکار چگونه است؟ داده های موجود نشان می دهد، نمره این استان 5.92 است که هم نسبت به فصل گذشته و هم نسبت به پاییز سال گذشته بهتر شده است.

از قم که به سمت اصفهان می آییم، تفاوت زیادی در شرایط محیط کسب وکار دیده نمی شود؛ نمره اصفهان از نگاه فعالان مالی در پاییز 5.93 است. در این استان فعالان مالی اگرچه نسبت به تابستان سال جاری شرایط بدی را تجربه کردند، اما نسبت به پاییز سال گذشته شرایط مناسب تری داشتند.

در شرق چه خبر است؟

نگاهی به استان های شرقی نشان می دهد، اگرچه در خراسان جنوبی شرایط محیط کسب وکار در مقایسه با سایر استان ها مطلوب ارزیابی می شود، اما نمره آن به طور کلی نشانه خوبی از محیط کسب وکار نشان نمی دهد، نمره این استان در پاییز 5.63 گزارش شده است که نسبت به فصل قبل شرایط مطلوبی ندارد، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است. وقتی به نقشه ایران نگاه می کنیم پایین خراسان، سیستان و بلوچستان را می بینیم که شرایط محیط کسب وکار آن از نگاه فعالان مالی به بسیار بد است. نمره ای که در پاییز فعالان این بخش به مولفه های کسب وکار دادند؛ 6.46 است.

این عدد نه تنها نسبت به فصل گذشته بدتر شده است بلکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 5.77 درصد تغییر کرده است یعنی بدتر شده است. در هرمزگان شاخص های محیط کسب وکار در این استان هم شرایط بهتری نسبت به سیستان و بلوچستان ندارد.

فعالان مالی این استان نمره ای که به شاخص های محیط کسب وکار در پاییز می دهند 6.41 است. این رقم هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته و هم نسبت به فصل گذشته بدتر شده است. این شرایط در استان بوشهر هم تکرار شده است. در این استان شاخص محیط کسب وکار 6.42 اعلام شده است. ضمن اینکه نمره این استان نسبت به فصل گذشته و مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی کرده است؛ رشدی که نشان از نامطلوب تر شدن محیط کسب و کار این استان می دهد.

بررسی مولفه ها

بررسی نتایج پایش ملی محیط کسب وکار ایران حاکی از این است که در پاییز 1401، فعالان مالی مشارکت کننده در این پایش، به ترتیب سه مولفه غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تامین مالی از بانک ها، بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکار را نامناسب ترین مولفه های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مولفه ها ارزیابی کرده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1595

به "شاخص ملی محیط کسب وکار در فصل پاییز بار دیگر از رقم 6 عبور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص ملی محیط کسب وکار در فصل پاییز بار دیگر از رقم 6 عبور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید