شکایت 10 ایالت آمریکا از فیس بوک و گوگل

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران : تگزاس و 9 ایالت دیگر آمریکا در شکایتی فیس بوک و گوگل را که بزرگترین بازیگران بازار تبلیغات آنلاین هستند، متهم نموده اند از مجموعه قراردادهایی برای تحکیم غیرقانونی قدرت بازارشان استفاده نموده اند.

شکایت 10 ایالت آمریکا از فیس بوک و گوگل

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، گوگل و فیس بوک در فروش تبلیغات آنلاین رقابت شدیدی دارند و به اتفاق همدیگر بیش از نیمی از بازار جهانی را در اختیار دارند. در شکایت این ایالتها آمده است: این دو شرکت در سال 2018 با قراردادی علنی موافقت کردند که بر اساس آن به مشتریان تبلیغات کننده فیس بوک گزینه قراردادن تبلیغات در شبکه شرکای ناشر گوگل فراهم می شد. مدیران در رده های بالای دو شرکت این قرارداد را امضا نموده بودند. به عنوان مثال یک وبلاگ اسنیکر که از نرم افزار گوگل برای فروش تبلیغات استفاده می کرد، می توانست از کفش فروشی که تبلیغات در فیس بوک خریداری نموده بود، درآمدزایی کند.

به گفته یک منبع مطلع، گوگل در پروژه ای داخلی که جِدای نام گرفته بود، با سایر شرکتهای تبلیغاتی در راستای کوشش برای حفظ سهم بازارش به توافقهای همکاری مشابهی رسیده بود.

طبق شکایت ایالتهای آمریکایی، اما آنچه که علنا اعلام نشد این بود که گوگل به فیس بوک امتیاز ترجیحی داد و فیس بوک موافقت کرد از حمایت از نرم افزار رقیب که ناشران برای مقابله با قدرت بازار گوگل طراحی نموده بودند، دست بردارد. فیس بوک در قبال عدم حمایت از نرم افزار رقیب گوگل، از مزایای مختلفی شامل دسترسی به دیتای گوگل و استثناهایی مانند امکان دریافت تبلیغات بیشتر نسبت به مشتریان سایر شرکای گوگل بهره مند شد.

سخنگوی گوگل اتهامات ایالتها درباره همدستی میان گوگل و فیس بوک را نادرست توصیف و بیان کرد فیس بوک دیتای خاصی دریافت ننموده است.

در این شکایت همچنین گوگل و فیس بوک به تبانی در قیمت گذاری تبلیغات متهم شده اند و با توجه به گستردگی و وسعت ماهیت همکاری میان دو شرکت، گوگل و فیس بوک کاملا مطلع بوده اند که توافقشان ممکن است باعث نقض قوانین ضدانحصارطلبی گردد.

شش منبع مطلع اظهار کردند وزارت دادگستری آمریکا هم در راستای تحقیقات ضدانحصارطلبی درباره گوگل، سرگرم تحقیق درباره توافق میان این دو شرکت است اما وزارت دادگستری که در اکتبر از گوگل شکایت کرد، هنوز اتهامات مربوط به توافق سال 2018 میان گوگل و فیس بوک را مطرح ننموده است.

در پرونده شکایت تگزاس این ایالتها از گوگل خواهان جبران خسارت و اصلاحات ساختاری شدند که معمولا به معنای وادار کردن یک شرکت به فروش بخشی از داراییهایش است.

بر اساس گزارش رویترز، شکایت تگزاس دومین شکایت عظیم رگولاتورها علیه گوگل و چهارمین شکایت فدرال و ایالتی است که هدفشان کنترل رفتار غولهای فناوری است که در دو دهه گذشته قدرت قابل توجهی بدست آورده اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 782

به "شکایت 10 ایالت آمریکا از فیس بوک و گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکایت 10 ایالت آمریکا از فیس بوک و گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید