عضو هیات علمی دانشگاه زابل پیروز به ثبت تعداد 37 ژن در بانک جهانی ژن شد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل طی پژوهشی که با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه فردوسی مشهد و موسسه سرم سازی کرج صورت پذیرفت، پیروز به ثبت 37 ژن میتوکندریایی در بانک جهانی ژن (NCBI) شد.

عضو هیات علمی دانشگاه زابل پیروز به ثبت تعداد 37 ژن در بانک جهانی ژن شد

به گزارش گروه استان های خبرنگاران،از آنجاکه شناسایی بعضی گونه های جانوری به علت شباهت بسیار زیادِ ریختی غیر ممکن است، استفاده از روش های مولکولی امری اجتناب ناپذیر محسوب می گردد و به یاری فواصل ژنتیکی می توان مرز بین گونه های مختلف جانوری را مشخص کرد.

بر اساس این گزارش، یکی از ژن هایی که برای مشخص و تایید گونه های جانوری استفاده می گردد ژن COI میتوکندریایی است؛ به همین دلیل دکتر براهویی عضو هیات علمی دانشگاه زابل طی آنالیز مولکولی عقرب های دم دندانی (جنس Odontobuthus) پیروز به شناسایی و توالی یابی 37 ژن میتوکندریایی و ثبت آن در بانک جهانی ژن شد که نتایج این آنالیز در مجله Zoological Journal of the Linnean Society نیز به چاپ رسیده است. (DOI: 10.1093/zoolinnean/zlab030/6309335).

لازم به ذکر است که پژوهش مذکور می تواند به عنوان مبنایی در تشخیص و توصیف گونه های تازه عقرب از فلات ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب با شناسایی گونه های عقرب و مشخص دامنه پراکنش آنها، در امر آموزش بهداشت و مدیریت درمان نقش و تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1459

به "عضو هیات علمی دانشگاه زابل پیروز به ثبت تعداد 37 ژن در بانک جهانی ژن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو هیات علمی دانشگاه زابل پیروز به ثبت تعداد 37 ژن در بانک جهانی ژن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید