دلیل و درمان خروپف

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خروپف یکی از شایع ترین مسائل خواب است که باعث به هم خوردن کیفیت خواب فرد و ایجاد مزاحمت برای سایرین می گردد. دلیل ایجاد خروپف انسداد نسبی راه هوایی در حین خواب است. زمانی که بافت نرم حلق به هنگام تنفس

دلیل و درمان خروپف

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

خروپف یکی از شایع ترین مسائل خواب است که باعث به هم خوردن کیفیت خواب فرد و ایجاد مزاحمت برای سایرین می گردد. علت ایجاد خروپف انسداد نسبی راه هوایی در حین خواب است. زمانی که بافت نرم حلق به هنگام تنفس حین خواب دچار ارتعاش گردد خروپف ایجاد می گردد. اگر بافت نرم پشت گلو زیاد و شل باشد، هوای خروجی در مسیرش به مانع برخورد می نماید و هنگامی که هوا سعی می نماید این مانع را کنار بزند، بافت می لرزد و صدا فراوری می گردد.

افرادی که گردن های کوتاه و پهن دارند بیش تر از بقیه خروپف می نمایند، چون ماهیچه های اطراف نای آن ها نمی تواند چربی های دور آن را سر جای خود نگه دارد. با بالا رفتن سن، خروپف شدیدتر می گردد.

عوامل زیر در ایجاد خروپف مؤثرند:

سستی عضلات زبان یا حلق:

ماهیچه های شل باعث خروپف کردن می شوند.

بزرگی بافت حلق:

معمولاً بچه هایی که لوزه های متورم دارند، خروپف هم می نمایند.

انسداد مجاری بینی:

افرادی که مجرای بینی شان تنگ است یا انحراف بینی دارند، معمولاً خروپف می نمایند.

خروپف نه تنها باعث مزاحمت برای فرد دیگری که در همان اتاق خوابیده می گردد، بلکه ناآگاهانه سبب بیدار شدن مکرر خود فرد هم می گردد که ممکن است به صدها بار در طول یک شب برسد. نتیجه آن، خواب آلودگی روزانه و اشکال در تمرکز فکر است. زمانی که خروپف با آپنه خواب یعنی توقف تنفس حین خواب توأم باشد، خطر آن جدی تر از زمانی است که به تنهایی وجود داشته باشد.

درمان

- معمولاً اضافه وزن علت اصلی ایجاد خروپف است. کاهش چربی دور گردن باعث کم شدن فشار اضافی وارد بر مجاری تنفسی و توقف خروپف می گردد. اگر اضافه وزن دارید ورزش کنید، زیرا ورزش ماهیچه ها را تقویت می نماید و باعث کاهش وزن می گردد.

- از مصرف الکل و قرص های خواب آور، خودداری کنید.

- از چهار ساعت قبل از خواب، غذای سنگین نخورید.

- سعی کنید به پهلو بخوابید، نه به پشت. وقتی به پشت می خوابید، زبان به عقب دهان می افتد و بخشی از راه خروج هوا را می بندد.

- هوای اتاق خواب تان را مرطوب نگه دارید.

- اگر شما علاوه بر خروپف از خستگی و خواب آلودگی روزانه، فشارخون بالا و بیماری قلبی - عروقی رنج می برید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت وجود آپنه خواب، تحت درمان مناسب قرار گیرید، زیرا عدم تشخیص و درمان به موقع و مناسب این بیماری می تواند سلامت و حتی زندگی شما را به مخاطره بیندازد.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1215

به "دلیل و درمان خروپف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و درمان خروپف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید