تور ارمنستان: فرانسه از مذاکرات صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می نماید

به گزارش بی نهایت اس ام اس، وزارت خارجه فرانسه از آمادگی برای حمایت از مذاکرات صلح بین باکو و ایروان اطلاع داد.

تور ارمنستان: فرانسه از مذاکرات صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می نماید

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرنگاران، وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه اعلام نمود که پاریس به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک آماده است از مذاکرات ایروان و باکو با هدف توافق صلح حمایت کند.

به نوشته وبگاه رادیو اروپای آزاد به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در گفت وگوهای تلفنی جداگانه با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، بر اهمیت ثبات و صلح در قفقاز جنوبی تاکید نمود.

در ماه های اخیر دو کشور درگیر درگیری های مرزی بوده اند که منجر به کشته شدن نظامیان دو طرف شده است. این خشونت ها پس از جنگ خونین 6 هفته ای دو کشور در سال 2020 بر سر قره باغ رخ داد.

وزارت خارجه ارمنستان اخیرا اعلام نمود که از روسای مشترک گروه مینسک (فرانسه، ایالات متحده و روسیه) درخواست نموده تا مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص یک معاهده صلح را بر اساس منشور سازمان ملل متحد سازماندهی نمایند.

این اعلامیه پس از بیانیه بایراموف مبنی بر اینکه باکو یک پیشنهاد پنج ماده ای را برای عادی سازی روابط به ایروان ارائه نموده است، صادر شد.

لودریان در گفت وگو با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز از تنش های اخیر ابراز نگرانی نموده و خواستار اتخاذ همه اقدامات ممکن برای کاهش آن شد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تازگی گفت که سند پنج ماده ای را برای عادی سازی روابط به ارمنستان ارسال نموده و منتظر پاسخ از سوی این کشور است. جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: اگر ارمنستان صادقانه خواستار عادی سازی روابط با آذربایجان است، این فرصت بسیار خوبی برای آنهاست. حدود یک سال است که ارمنستان به پیشنهاد ما پاسخی نداده است.

وی در ادامه گفت: آذربایجان برای نشان دادن حسن نیت خود اخیراً پیشنهاد جدیدی به ارمنستان ارائه نموده است. این پیشنهاد یک سند جامع است. ما به طرف ارمنستانی بعضی از اصول اساسی که در واقع شامل عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان می گردد را پیشنهاد داده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در واکنش به اظهارات باکو مبنی بر پیشنهاد امضای معاهده صلح داده به ایروان گفت: دولت جمهوری ارمنستان راهبردی را برای گشایش دوران توسعه صلح آمیز در منطقه اتخاذ نموده و طبیعتاً آمادگی خود را برای برداشتن گام هایی در این راستا نشان می دهد. چندین بار در بالاترین سطح اعلام شده که این یکی از اولویت های دستور کار دولت ارمنستان است.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر 2020 (19 آبان 1399) با توافق آتش بس به امضای نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاتمه یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

خ

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1388

به "تور ارمنستان: فرانسه از مذاکرات صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: فرانسه از مذاکرات صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید