طراحی نمای ساختمان ویلایی: مهدی چمران: دنبال احیای قوانین قبلی باغات نیستیم

به گزارش بی نهایت اس ام اس، تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قانون فعلی باغات احتیاج به اصلاح دارد، گفت هدف از اصلاح قانون مربوط به این حوزه، برگشت به قوانین قبلی نیست.

طراحی نمای ساختمان ویلایی: مهدی چمران: دنبال احیای قوانین قبلی باغات نیستیم

جهت دریافت خدمات طراحی نمای ساختمان ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مهدی چمران در مورد بحث باغات و قانون جاری، گفت: بحث باغات و فضای سبز خیلی بحث پیچیده ای شده است چرا که قانونی را که قبلا در شورای های دوره دوم، سوم و چهارم اجرا می شد در دوره پنجم تغییر کرد. هرچند به قانون قبلی حملات زیادی هم شد که این قانون باغات را از بین برده است اما مشاهده کردیم بعد از تصویب قانون تازه در دوره پنجم عملا ساختمان سازی ها در این املاک قفل شد و تنها یکی دو پرونده برای خانه مسکونی هایی که فضای سبز دارد صادر شد.

چمران ادامه داد: البته در مورد خود باغات و زمین هایی که 2 یا 3 هزار مترمربع وسعت دارند، هیچ بحثی نیست و اینها باغ است و شهرداری می بایست آنها را خریداری کند و به باغ و فضای سبز عمومی تبدیل کند؛ به ویژه در مناطقی که سرانه فضای سبز آنها کم است. اما آنچه اکنون رخ داده انسدادی است که در این زمینه به وجود آمده و خانه هایی که دارای فضای سبز و درخت هستند، ساخت وساز نمی نمایند؛ چراکه براساس قانون، خانه مسکونی باید در 15درصد زمین و در دوطبقه ساخته شوند و این امر سبب شده ساختمان سازی ها در این املاک قفل گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما مجبوریم که شکایت های صاحبان این املاک را مطابق قانون فعلی رسیدگی کنیم، اضافه نمود: این قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت و مصوبه شورای عالی استان ها را دارد و بایستی بر اساس قانون موجود رای دهیم. البته ما امیدواریم بتوانیم به گونه ای اقدام کنیم تا کسانی که باغ دارند یا در زمین شان درخت و فضای سبز وجود دارد، متضرر نشوند که نتوانند ساختمان سازی نمایند بلکه می بایستی وجود این درختان و فضای سبز امتیازی برای آنها باشد. در عین حال در اجرای این قوانین هم نباید درختی قطع گردد، این موضوع باید در مراجع خود مورد رسیدگی قرار گیرد؛ یعنی در شورای عالی شهر سازی و معماری مطرح تا اصلاح گردد ولی اکنون ما نمی توانیم پرونده های مربوط به باغات را متوقف کنیم تا قانون اصلاح گردد، بلکه به صورت موازی اصلاح قانون موجود پیگیری گردد تا به انتها برسد.

چمران ادامه داد: ما باید بتوانیم شرایطی به وجود بیاوریم تا افرادی که فضای سبز دارند یا می خواهند فضای سبز ایجاد نمایند، ضرری نبینند و اگر می خواهند ساختمان سازی نمایند به شرطی که درختی قطع نگردد و فضای سبز حفظ گردد این کار را انجام دهند و ساختمان سازی و نوسازی متوقف نگردد زیرا توقف کار ساختمانی با گستردگی که دارد موجب توقف اقتصاد شهر و کشور می گردد. و با این روش فعلی نیز فضای سبزی هم اضافه نمی گردد و منافع مادی افراد، خشکاندن درختان و از بین رفتن آنها را در پی خواه داشت.

چمران در ادامه و در پاسخ به این سوال که در قانون قبلی ساخت پارکینگ ها موجب قطع درختان می شد، گفت: من نمی گویم به مصوبه قبلی برگردیم چراکه آن مصوبه که طی دوره های قبلی مدیریت شهری اجرا می شد قطعا احتیاج به اصلاح دارد. البته اصلاحش این است که جلوی تخلفات گرفته گردد. در آن مصوبه اگر سازنده در ساخت پارکینگ فضا کم می آورد از فضای زیر سطحی حیاط استفاد می کرد که این موجب ضرر رساندن به ریشه درختان می شد و ما جلویش را گرفتیم. اینکه ممکن است در زمینی درخت قطع گردد یا نه، بستگی به نوع ساخت دارد که صاحب ملک می خواهد درخت را حفظ کند یا نه، اگر درخت قطع یا خشک گردد جریمه 5برابری دارد و بنابراین مالکان سعی می نمایند از خشک شدن و قطع درختان جلوگیری نمایند اما اگر درختان از بین برود باید جریمه های آن را بپردازند و علاوه بر جریمه های سنگین نقدی باید 3برابر بن درخت، دقت کنید بن درخت نه تعداد درخت، در همان محل یا در جایی دیگر اقدام به کاشت درخت نمایند یا درخت ها را تهیه و به فضای سبز دهند تا آنان بتوانند بکارند. بنابراین مالکان سعی می نمایند درخت خشک نگردد یا از بین نرود اما اگر هم بر اثر حوادثی درخت از بین رفت، برای آن هم پیش بینی های لازم شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1260

به "طراحی نمای ساختمان ویلایی: مهدی چمران: دنبال احیای قوانین قبلی باغات نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی نمای ساختمان ویلایی: مهدی چمران: دنبال احیای قوانین قبلی باغات نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید