پژوهش های بین المللی کشورهای حوزه اکو در اولویت قرار گیرد، کاوش های باستان شناسی افزایش یابد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران گفت: کوشش کردیم تا از تجارب بین المللی اندیشمندان و متخصصان کشورهای دیگر استفاده کنیم و به کشورهای دیگر نیز تجربیات خود را منتقل کنیم یکی از اقدامات مهمی که باید در سال آینده انجام گردد در حوزه منطقه ای است زیرا شباهت های تاریخی و فرهنگی زیادی به ویژه با کشورهای عضو اکو داریم که درهم تنیده است و باید همگرا گردد.

پژوهش های بین المللی کشورهای حوزه اکو در اولویت قرار گیرد، کاوش های باستان شناسی افزایش یابد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکترمونسان در مراسم افتتاحیه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که 29 بهمن ماه 98 در موزه ملی ایران با حضور باستان شناسان و رایزن های فرهنگی کشورهای مختلف برگزار گردید، ضمن تشکر از معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه نمود: این حوزه منطقه ای بخش مهمی از تمدن بشری را شکل می دهند و پرداختن به این موضوع حائز اهمیت است و پیشنهاد می دهم کشورهای عضو اکو این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد تا همکاری منطقه ای و کاوش های بین کشوری شکل بگیرد و به طور یقین نتایج خوبی در این زمینه به دست خواهد آمد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه میراث فرهنگی کشور، ریشه و پایه های فرهنگی را تشکیل می دهد و مربوط به اثر تاریخی یا اشیای تاریخی نمی گردد بلکه موضوع فراتر بوده و هرکدام سندی از هویت ملت محسوب می شوند، اضافه نمود: تاریخ یک کشور تشکیل دهنده تجربیاتی خوب و بد بشر است و در حقیقت خاطره ها را بیان می نماید.

تمدن بشری برپایه تجربیات بشر شکل گرفته است

او با عنوان اینکه تمدن بشری بر پایه این تجربیات و کوشش هایی بوده که بشر در مبارزه با طبیعت برای زندگی و بقای خود تا به امروز انجام داده است، ادامه داد: میراث فرهنگی شاید ازنظر جغرافیایی در مرزبندی کشورهای مختلف قرار گرفته است اما مجموعه آن تمدن بشری را شکل می دهد و متعلق به همه مردم دنیا است و پرداختن به میراث فرهنگی پرداختن به هویت ملت ها و بشر است.

دکتر مونسان با اشاره به اینکه بسیاری از چالش ها و جنگ ها بر سر اثبات هویت و تاریخ است، اگرچه بد بوده، اما نشان دهنده اهمیت موضوع است، اضافه نمود: پرداختن به میراث فرهنگی برای دولت ها و ملت ها موضوع مهمی است و خشنود هستیم در کشوری قرار داریم که ریشه در تاریخ دارد و سهم بزرگ و مهمی در ایجاد تمدن بشری داشته و در آینده نیز خواهد داشت.

او اظهار کرد: این ملت بزرگ با پیشینه پراهمیت خود فرازوفرودهایی دیده است اما در ایجاد تمدن بشری، اخلاق و فرهنگ در دنیا سهم مهمی داشته است، امیدواریم این دستاوردهای عالی از نیاکان ما توسط امروزی ها به خوبی به تجربه گرفته گردد و برپایه آن آینده ای درخشان برای بشریت و ملت بزرگ خودمان ایجاد کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه بخش مهمی از پیکره میراث فرهنگی را بخش باستان شناسی تشکیل می دهد، اضافه نمود: در این حوزه، متخصصان و دانشمندان کوشش نموده اند تا هویت های زیرخاک رفته و نمادهای تمدن بشری را به خوبی کاوش و احیا نمایند و برای معرفی به نمایش بگذارند. مهم تر از نمایش این المان های تاریخی، شناسنامه دار کردن و پرداختن به موضوعات آن هاست.

هر کاوش باستان شناسی بخش جدیدی از تاریخ بشری را ایجاد می نماید

او اذعان داشت: هر اثر تاریخی برگ زرینی از تجربیات بشری است و باستان شناسان این زحمت را همیشه در بدترین شرایط و دوردست ترین مناطق به دوش کشیدند و با عشق و علاقه این کار را انجام دادند. هر کاوش بخش جدیدی از تاریخ بشری را ایجاد می نماید و با کاوش های مهم تمدن های بشری پیدا می شوند.

دکتر مونسان با اشاره به اینکه با همه کمبودها اتفاقات خوبی در حوزه باستان شناسی افتاده است، ادامه داد: در این نمایشگاه که در حاشیه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی برگزارشده است بخشی از دستاوردهای کاوش های باستان شناسی را مشاهده می کنیم.

او از پژوهشگاه میراث فرهنگی خواهان کاوش های بیشتر در سطح کشور شد و اضافه نمود: باوجود محدودیت هایی که این پژوهشگاه دارد با توان بالا، حجم زیادی از کاوش ها را به ویژه سایت هایی که قدمت چندین هزارساله دارد انجام و در اولویت کاری خود قرار دهند. یکی از این سایت ها، جیرفت است که تاریخ آن فراتر از بین النهرین است و جای بسیار مهمی برای کاوش بوده و باید در سال آینده توجه ویژه ای از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سرانجام با بیان اینکه کوشش کردیم تا از تجارب بین المللی اندیشمندان و متخصصان کشورهای دیگر در این حوزه استفاده کنیم و به کشورهای دیگر نیز تجربیات خود را منتقل کنیم اضافه نمود: یکی از اقدامات مهمی که باید در سال آینده انجام گردد در حوزه منطقه ای است زیرا شباهت های تاریخی و فرهنگی زیادی به ویژه با کشورهای عضو اکو داریم که درهم تنیده است و باید همگرا گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 177

به "پژوهش های بین المللی کشورهای حوزه اکو در اولویت قرار گیرد، کاوش های باستان شناسی افزایش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش های بین المللی کشورهای حوزه اکو در اولویت قرار گیرد، کاوش های باستان شناسی افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید