چگونه یخچال را در 15 دقیقه تمیز و مرتب کنیم؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، حتما تا به امروز برای شما رخ داده که مهمان داشته باشید، اما ناگهان متوجه می شوید که جای کافی برای نگهداری مواد غذایی را ندارید؛ یا اینکه یک ماده غذایی را به گمان اینکه تمام شده، چند بار خریدید و بعد متوجه شدید که همان ماده ی غذایی در یخچال مانده و فاسد شده است! پس وقتش رسیده که یخچال خود را تمیز و مرتب کنید. تمیز کردن یخچال، باعث مرتبی آشپزخانه شما خواهد شد.

چگونه یخچال را در 15 دقیقه تمیز و مرتب کنیم؟

تنها با رعایت چند نکته ساده، به راحتی می توانید یخچال خود را تنها در عرض پانزده دقیقه تمیز و مرتب کنید. با ما در خبرنگاران مگ همراه باشید.

راه کارهای ساده برای تمیز کردن یخچال

اگر خانه دار باشید و از یخچال خانه زیاد بهره ببرید، احتمالا چندین بار در ماه به ذهنتان خطور می نماید که یخچال را تمیز نموده و تمام مواد غذایی را از نو بچینید. اما احتمالا فکر کردن به آن هم سرتان را به درد می آورد. تمیز کردن یخچال از آن دسته کارهایی است که احتیاج به وقت و حوصله زیادی دارد.

برای انجام کارهای بزرگ، این کارها را به چند کار کوچک تر تبدیل نموده و کارهای کوچک تر را کم کم انجام دهید. شما می توانید با چند کار ساده، یخچال خود را تمیز نموده و همیشه مرتب نگه دارید.

در قدم اول، شما باید یک تقویم ماهانه داشته باشید و هر دو ماه یکبار، یخچال را تمیز کنید. لبته تعداد دفعات تمیز کردن یخچال بستگی به خود شما دارد، برای بعضی از افراد یک بار تمیز کردن ماهیانه یخچال احتیاج است.

تمیز کردن یخچال فوت و فن هایی دارد که اگر به درستی و سر موقع انجام دهید، وقت زیادی از شما نمی گیرد. اگر این کارها را به طور مرتب انجام دهید، در دفعات بعد تمیز کردن یخچال تنها 5 دقیقه زمان لازم خواهد داشت.

1. یخچال را خالی کنید

در ابتدا بهتر است محتویات یخچال را خالی نموده و تمام وسایل درون یخچال را بیرون بیاورید.

  • هیچ گاه درب یخچال را به مدت طولانی باز نگذارید، این کار به یخچال شما آسیب می رساند.

2. طبقات یخچال را جدا کنید

طبقات را با آب سرد و اسکاچ نرم بشویید. اجازه دهید تا به طور کامل خشک گردد و بعد دوباره درون یخچال بگذارید.

  • از آنجا که محیط یخچال سرد است، طبقات را با آب داغ نشویید؛ چرا که ممکن است طبقات بشکنند.
  • طبقات و قفسه ها را داخل ماشین ظرفشویی نگذارید.

3. یخچال را تمیز کنید

حال که یخچال خالی شده است، تمام قفسه ها، کشوها، زیر و روی یخچال را دستمال نم دار بکشید. اگر آلودگی و لک های سرسختی روی یخچال به جای مانده، بهتر است کمی جوش شیرین را در آب ولرم مخلوط نموده و دستمال نم دار را به آن آغشته نموده و یخچال را تمیز کنید. برترین مایع برای شست وشوی داخل یخچال، مخلوط آب ولرم و آبلیمو یا آب و جوش شیرین است. این دو مایع، هم قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند و هم بی بو هستند.

  • حتما از یک پارچه حوله ای یا نخی بهره ببرید تا رد رطوبت روی یخچال باقی نماند.
  • پس از آنکه تمام یخچال را تمیز کردید، اجازه دهید تا یخچال به طور کامل خشک گردد، بعد مواد غذایی را داخل آن قرار دهید.
  • یخچال را از برق بکشید. اگر هوا گرم است، مواد غذایی را در جایی قرار دهید که خنک است. تمیز کردن و چیدمان دوباره یخچال نباید بیشتر از پانزده دقیقه طول بکشد.
  • هر بار که لکی روی یخچال می بینید، به سرعت آن را پاک نموده و اجازه ندهید که لکی روی یخچال باقی بماند.

یک دستمال میکروفایبر بردارید و لاستیک دور یخچال را تمیز کنید. اگر حس می کنید که هنوز تمیز نشده، یک مسواک نرم بردارید و لابه لای لاستیک درب یخچال را به دقت تمیز کنید. این کار عمر یخچال شما را افزایش خواهد داد.

احتمالا در دفعه اول، این کار بیشتر از پانزده دقیقه طول خواهد کشید، اما نگران نباشید. اگر یخچال مرتبی داشته باشید، کل فرایند تمیز کردن یخچال کمتر از پانزده دقیقه به طول خواهد انجامید!

راه کارهای ساده برای مرتب کردن یخچال

مرتب کردن یخچال نیز از آن دست کارهایی است که اگر با قواعد و اصول درست انجام گردد، راحتی کار شما را چند برابر خواهد نمود. از طرف دیگر، اگر یخچال مرتبی داشته باشید، استفاده از مواد غذایی نیز ساده تر خواهد بود. برای داشتن یک یخچال مرتب، مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

1. مواد غذایی داخل یخچال را دسته بندی کنید

مواد غذایی را دسته بندی نموده و هر طبقه را مخصوص یک یا دو دسته مرتب کنید. مثلا لبنیات را در یک قفسه بگذارید، سبزیجات را در قفسه دیگر و…

نوشیدنی ها باید در قفسه های درب یخچال قرار گیرند.

2. تاریخ مواد غذایی را چک کنید

تاریخ فراوری و انقضای هر ماده غذایی را به دقت چک کنید. مثلا اگر دو پنیر دارید که تاریخ انقضای یکی از آن ها نزدیک است، آن را دم دست گذاشته تا آن را سریع تر مصرف کنید.

3. مواد غذایی پرمصرف را دم دست بگذارید

همه ما می دانیم که چه موادی پرمصرف هستند و باید دم دست باشند. هر ماده غذایی که تاریخ انقضای نزدیک تری دارد، یا سرعت فاسد شدن بیشتری دارد (مانند شیر) را در جلوی یخچال بگذارید. مواد غذایی پر مصرف (مانند تخم مرغ) را جلوی دستتان و در طبقه های بالای یخچال بگذارید.

4. دور ریختنی ها را دور بریزید

مثلا پنیری دارید که خیلی وقت است کسی لب به آن نزده؛ بهتر است آن را دور بیاندازید. تنها موادی را به یخچال برگردانید که تازه بوده و قرار است که خورده شوند.

5. مواد غذایی را از جعبه خارج کنید

توصیه می کنیم که مواد غذایی را از بسته بندی خارج نموده، سپس در یخچال قرار دهید. خارج کردن مواد غذایی از بسته بندی چند مزیت دارد:

  • جای کمتری را اشغال می نماید.
  • زودتر متوجه تمام شدن آن می شوید.
  • یخچال را از بی نظمی و نامرتب بودن نجات می دهد.

6. از بسته بندی های شفاف بهره ببرید

برای زیبایی و استفاده راحت تر از مواد غذایی، توصیه می کنیم تا آن ها را داخل بسته بندی های شفاف قرار دهید. انواع پلاستیک ها و نایلون های زیپ دار، ظروف شیشه ای و پلاستیکی شفاف و… برترین انتخاب ها برای بسته بندی مواد غذایی هستند.

  • دقت کنید که از اجناس مرغوب پلاستیکی بهره ببرید تا مواد غذایی مسموم نشوند.

7. مواد غذایی مغذی را انتخاب کنید

اگر در پی یک رژیم غذایی سالم و مقوی هستید، سعی کنید تا مواد غذایی تازه را جلوی چشمان خود بگذارید. مثلا سبزیجات مختلف را در جایخچالی های شفاف قرار دهید و طوری مرتب کنید که با هر بار باز یا بسته کردن درب یخچال، اول چشمتان به آن ها بیفتد.

می توانید سبزیجات را به حالت ایستاده قرار داده و کمی آب در ته ظرف بریزید. با این کار، تا مدت ها سبزیجات تازه می مانند.

از بین بردن بوی بد یخچال

از آنجا که یخچال، مکانی برای نگهداری مواد غذایی است؛ ممکن است هر از گاهی بوی نامطبوعی به خود بگیرد. با این راهکارها از شر بوی بد یخچال خلاص خواهید شد:

  • یک فنجان پودر یا دانه قهوه را در یخچال قرار دهید. قهوه بوی بد یخچال را جذب می نماید.
  • یک فنجان جوش شیرین را در یخچال قرار دهید. تاریخ قرار دادن جوش شیرین را یادداشت نموده و ماهیانه یکبار، جوش شیرین تازه را جایگزین کنید.
  • عصاره وانیل رایحه بسیار خوشی دارد و یخچال را خوشبو خواهد نمود.
  • سعی کنید تمام مواد غذایی را در ظروف دربسته قرار دهید. ظروف درب دار مانع از پخش شدن بوی مواد غذایی خواهند شد.

در سرانجام

یخچال قلب آشپرخانه است و تمیز و مرتب کردن آن، جلوه زیبایی به آشپزخانه شما خواهد داد. از آنجا که یخچال محل نگهداری مواد غذایی است، بنابراین بسیار مهم است که همیشه تمیز و مرتب باشد. با راه کارهایی که در این مقاله ارائه شد، به راحتی می توانید یخچال خود را تمیز نموده و از مرتب بودن آن لذت ببرید.

منبع: the spruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1336

به "چگونه یخچال را در 15 دقیقه تمیز و مرتب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یخچال را در 15 دقیقه تمیز و مرتب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید