یمن، بحران های فراگیر و اعتراضات؛ نتیجه سوء مدیریت عربستان در عدن

به گزارش بی نهایت اس ام اس، سوءمدیریت و سیاست های اشتباه عربستان در عدن٬ منجر به بروز بحران های فراگیری چون انواع اپیدمی ها و وخامت شرایط خدمات رسانی شده که نتیجه آن اعتراضات گسترده اهالی این منطقه در روزهای اخیر بوده است.

یمن، بحران های فراگیر و اعتراضات؛ نتیجه سوء مدیریت عربستان در عدن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الاخبار، ساکنان عدن در جنوب یمن به اعلام خودگردانی شورای انتقالی و یا درگیری مکرر آن با نیروهای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن اهمیتی نمی دهند. همچنین این مردم ادعاهای عربستان سعودی مبنی بر اجرای برنامه هایی برای توسعه و بازسازی یمن را باور ندارند؛ چرا که این ادعاها فقط از طریق رسانه ها شنیده می گردد و مردم می دانند که هیچ سودی برای آنها ندارد ادعاهای سعودی کذب محض است.

مردم عدن درسایه سوءمدیریت عربستان سعودی در همه زمینه های طبیعی،بهداشتی،اجتماعی وامنیتی با محرومیت های قابل توجهی روبرو بوده و از آنها رنج می برند. علاوه بر آن میزان جرایم و باندهای سرقت اموال عمومی و خصوصی در این منطقه گسترش یافته و اراضی شهری، محیط زیست،میراث فرهنگی و بناهای تاریخی آن را نیز به خطر می اندازد. تسلط عربستان بر اقتصاد عدن، منجر به فروپاشی امنیت مواد غذایی و دارویی آن و همچنین موجب ایجاد اختلال در فرایند تولید و صادرات نفت و گاز و بسته شدن فرودگاه ها و بنادر می گردد.

عربستان از طریق مزدوران خود بر مشاغل مالی و دولتی در جنوب یمن مسلط شده؛ درحالی که در استان های جنوبی این کشور که آنها را استان های آزادشده می نامد٬ در برابر فجایع طبیعی و اپیدمی کرونا که جدیدا در این منطقه دیده شده سکوت کامل اختیار کرده است.

در این میان، مردم عدن برای محکوم کردن سیاست های عربستان در برابر سیل اخیر که در روز 21 آوریل در این شهر دست به یک تظاهرات گسترده زدند که همچنان ادامه دارد. پر شدن باتلاق ها و فاضلاب ها در سطح شهر بر اثر سیل، با ایجاد یک بوی نامطبوع منجر به تجمع حشرات موذی شد.

پس از آن افشا شد که مدیران این منطقه برای پاکسازی برکه های آب از دولت مستعفی یمن مبلغی را دریافت کردند٬ اما این اتفاق نیفتاد. بنابراین با مرور زمان این باتلاق ها خشک می شوند و همین امر ممکن است با انتشار گرد و غبار در هوا و استنشاق آن که موجب ایجاد تنگی شدید نفس و آسم در سالمندان و بچه ها می گردد. منجر به بروز یک فاجعه بزرگتر گردد. این بحران با قطعی برق دربیشتر مناطق عدن تشدید شد.

در حال حاضر بیماری کرونا، دنگ، چیکونگونیا و مالاریا در عدن و حومه این شهر شیوع یافته و ده ها فوتی بر اثر مبتلا به این بیماری ها گزارش شده است. فعالان در روز گذشته گفتند که اطلاع از شرایط بهداشتی و درمانی در عدن از کنترل ما خارج شده است.

فیلم منتشر شده از عدن نشان می دهد که هر دو ساعت 6 تا 10 نفر در این منطقه جان خود را از دست می دهند؛ درحالی که بر اساس گزارش های رسمی موارد ابتلا به کرونا در عدن 2 نفر اعلام شده است.

سازمان بهداشت جهانی دیروز،هشدار داد که ویروس کرونا یک تهدید جدی برای مردم یمن است و حتی اگر یک بیمار مبتلا به کرونا درمان و قرنطینه نگردد، یمن دچار یک فاجعه خواهد شد. دفتر این سازمان در خاورمیانه طی بیانیه ای گفت: تا به امروز 7 مورد ابتلا به کرونا در جنوب یمن گزارش شده که از این تعداد 2 نفر جان خود را از دست داده اند. طبق اظهارات مقامات داخلی یمن پیش بینی می گردد این ویروس در سطح کشور گسترش یابد.

مسئولان قرنطینه در عدن با ابرازنگرانی از مسئولان مربوطه و سازمان بهداشت جهانی خواستند تا تجهیزات پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا برای آن ها فراهم کنند. بسیاری از بیمارستان های خصوصی و دولتی یمن به دلیل سیل و فقدان تجهیزات و پرسنل پزشکی تعطیل شده اند. به دنبال این بحران ها اهالی جنوب اعتراضات گسترده ای علیه دولت مستعفی، شورای انتقالی و ائتلاف متجاوزسعودی انجام دادند.

فعالان در عدن با بودجه مالی تاجران محلی برای انجام عملیات زه کشی آب باران داوطلب شده اند،اما میزان آب گرفتگی ها بیشتر از پتانسیل محدود آنها است.

دیروز جوانی عصبانی به انبارهای وزارت بهداشت در حومه کریتر حمله کرده و دستگاه های سمپاشی آن را بیرون آورد و به این ترتیب یک کمپین برای سمپاشی و ضدعفونی توسط جوانان این منطقه به وجود آمد.

شورای انتقالی ، در ده روز گذشته به دنبال متهم کردن دولت مستعفی به فساد و ناکار آمدی، در استانهای جنوبی یمن اعلام خودگردانی کرد؛ با این حال به جای اینکه به بحران کرونا و فجایع طبیعی بپردازد، نیروهای نظامی خود را به منظور تسلط بر السقطری وارد این منطقه کرده که ناظران این اقدامات را خدمت به دولت امارات می دانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 401

به "یمن، بحران های فراگیر و اعتراضات؛ نتیجه سوء مدیریت عربستان در عدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن، بحران های فراگیر و اعتراضات؛ نتیجه سوء مدیریت عربستان در عدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید