انتخابات 2020، کدام بخش های آسیا خواستار برد ترامپ هستند؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اولویت هنگ کنگ رئیس جمهوری در آمریکا است که ضربه سختی به حزب کمونیست چین بزند. بیشتر مردم تایوان نیز خواستار ریاست جمهوری ترامپ هستند.

انتخابات 2020، کدام بخش های آسیا خواستار برد ترامپ هستند؟

از سفر با ارزانترین قیمت تور پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

دونالد ترامپ یک رئیس جمهور آمریکایی با حمایت گسترده بین المللی نیست.

بی بی سی در گزارشی با نام کدام آسیایی ها خواستار برد ترامپ هستند، در خصوص نگرش مردم مناطق و کشورهای هنگ کنگ، تایوان، ویتنام و ژاپن در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب ترامپ و بایدن نوشت.

به گزارش خبرنگاران، ترامپ با پیگیری علنی سیاست اول آمریکا به نیمی از مردم دنیا توهین نموده است. در این سیاست ترامپ رهبران اروپا را ضعیف خواند و مکزیکی ها را متجاوز. او حتی در مواقعی کل قاره آفریقا را ندید گرفت و نفی کرد.

اما برای بعضی از آسیایی های جنوب شرقی، دشمنی با چین به معنای آن است که آنها تمایل به پشتیبانی از ترامپ دارند.

هنگ کنگ: تنها ترامپ می تواند به حزب کمونیست چین ضربه بزند

هنگ کنگ در سال گذشته و پس از تظاهرات گسترده دموکراسی خواهی و ضدچینی با برخورد و سرکوب شدید پکن روبرو شد. کمی بعد قانون جدید امنیتی از سوی چین برای مجازات جدایی طلبان یا تضعیف نمایندگان حاکمیت پکن برای هنگ کنگ وضع شد. چین منطقه خودمختار هنگ کنگ را تحت حاکمیت و خاک خود می داند.

اریکا یوئن یک فعال سیاسی و بازرگان هنگ کنگی در این باره گفت: زمانی که ترامپ 4 سال پیش انتخاب شد، فکر می کردم آمریکا دیوانه شده است. من همیشه از دموکرات ها طرفداری می کردم اما حالا من و بسیاری از معترضان هنگ کنگی از ترامپ حمایت می کنیم.

این فعال هنگ کنگی در این باره گفت: اولویت هنگ کنگ رئیس جمهوری در آمریکا است که ضربه سختی به حزب کمونیست چین -موسوم به (CCP)- بزند. این تنها چیزی است که معترضان هنگ کنگی به آن امید دارند.

این امیدها با نقدها جدی رئیس جمهور آمریکا از چین به ویژه در باره شرایط هنگ کنگ تقویت شده است.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، کنگره آمریکا قوانینی را برای حمایت از شرایط هنگ کنگ تصویب کرد. براساس یکی از این قوانین وزارت خارجه آمریکا وظیفه دارد که هر سال یک بار اعلام کند که آیا هنگ کنگ برای داشتن رابطه تجاری با واشنگتن به اندازه کافی از خودمختاری برخوردار است یا خیر. براساس این قانون، تعرفه های تجاری که علیه چین اعمال شده، شامل حال هنگ کنگ نمی گردد. آمریکایی ها همچنین تحریم هایی را علیه کری لام مدیر اجرایی منطقه هنگ کنگ و دیگر مقامات رده بالای این منطقه و سرزمین اصلی چین به دلیل سرکوب معترضان هنگ کنگی اعمال کردند.

جو بایدن رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز از مجازات چین به دلیل اقداماتش علیه هنگ کنگ سخن گفته و جمله اش در خصوص شی جین پینگ به عنوان قلدر معروف است.

اما یوئن به عنوان فعال سیاسی و مالی در این باره گفت که تفاوت بین دو کاندیدا این است که دولت ترامپ اولین دولتی است که حزب کمونیست چین را برای دنیا مضر شناخت.

وی اضافه نمود: من نمی دانم چرا دولت اوباما و کلینتون این موضوع را تشخیص نداد. آنها بسیار ساده لوح بودند و فکر می کردند که حزب کمونیست چین راهی دموکراتیک را انتخاب می نماید و به یک جامعه مدرن تبدیل خواهد شد. الان ثابت شده که این این تفکر درست نبوده است.

هنگ کنگ در سال گذشته شاهد درگیری و تظاهرات گسترده و متعدد دموکراسی خواهی بوده است/ عکس: EPA

این زن تاجر به آسیب پذیری هنگ کنگ در برابر هرگونه پیامد مالی ناشی از درگیری واشنگتن و پکن مطلع است.

او گفت: نمی گردد به حزب کمونیست چین بدون آسیب به هنگ کنگ ضربه زد اما ما برای رنج کوتاه مدت آماده ایم. ما حاضریم در این راستا فدا شویم.

تایوان: برادر عظیمی که می توان به او تکیه کرد

در ماه های گذشته تنش بین چین و جزیره تایوان نیز افزایش یافت. این دو کشور در طول یک جنگ داخلی در دهه 1940 از یکدیگر جدا شدند اما پکن مرتبا حاکمیت خود بر این تایوان را یادآوری نموده و آن را احیا می نماید. سرزمین اصلی چین به استفاده از فشار در صورت لزوم برای حفظ حاکمیتش بر تایوان نیز تاکید دارد. واشنگتن می گوید هر تصمیمی برای جدایی طولانی مدت باید به صورت مسالمت آمیز انجام گردد.

با این حال تعرفه های تجاری و تحریم ها بعضی را در تایوان تحت تاثیر قرار داده است.

ویکتور لین یکی از شاغلان در عرصه تجارت الکترونیک در تایوان این باره گفت: نگرش دونالد ترامپ و داشتن چنین متحدی برای ما خوب است. او در فضای نظامی، روابط خارجی و تجارت به ما اعتماد به نفس می دهد. وی اضافه نمود: ما یک برادر عظیم داریم که می توانیم به او اعتماد کنیم.

ترامپ روابطش با تایوان را گسترش داد. در طول ماه های گذشته دو دولت گام های اساسی در جهت نهایی کردن یک توافق تجاری دو جانبه برداشته اند.

لین فعال تجارت الکترونیک در تایوان در این باره گفت: چنین توافق نامه هایی با آمریکا به تایوان امکان می دهد تا از وابستگی شدید از چین فاصله بگیرد. شاید چنین اتفاقاتی باعث گردد که آمریکا از کمپانی های عظیم تایوان برای راه اندازی کارخانه در آمریکا دعوت کند.

این شهروند تایوانی نگران است که مبادا بایدن در برابر خشم پکن قدمی برندارد. بایدن به صورت سنتی به عنوان حامی تعامل با چین شناخته می گردد. اگرچه او اخیرا موضع خود را تغییر داده است. اما این تغییر موضع به گوش بسیاری از تایوانی ها که نگران تهاجم چین هستند نرسیده است.

در سال 2019 یک تانک و مرد بادکنکی در تایوان به سالروز سرکوب معروف میدان تیان آن منچین در سال 1989 اشاره نمود/ عکس: رویترز

اقدامات ترامپ در حمایت نظامی از تایوان باعث حمایت بیشتر تایوانی ها از او شد. یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که تایوان تنها کشوری است که هواداران حامی ریاست جمهوری ترامپ از هواداران پیروزی بایدن در آن بیشترند.

پکن به این موضوع واکنش شدید نشان به آمریکا هشدار داد که برای جلوگیری از آسیب به روابط چین- آمریکا هیچ سیگنال اشتباهی را به عناصر استقلال تایوان ارسال نکند.

ویتنام: شجاعت در حد بی پروایی

آمریکا و پکن 50 سال پیش در خاک ویتنام جنگیدند. در حالیکه آمریکا در ویتنام بخشیده و فراموش شد این کشور جنوب شرقی آسیا هنوز از تهدید چین نگران است و می ترسد.

دونالد ترامپ در ویتنام محبوب است و آنها یک بار را به خاطر محبوبیت او ترامپ نامیده اند/ عکس: GETTY IMAGES

به گفته لینه نگوین وبلاگ نویس، هواداران ویتنامی ترامپ به دو دسته تقسیم می شوند.

کسانی که ترامپ را از روی جذابیت و سرگرمی هایش دوست دارند و هواداران جان سخت ترامپ که به خاطر باورهایشان مانند تایوانی ها و هنگ کنگی ها سیاست های آمریکا را دنبال می نمایند. آنها نیز ترامپ را تنها سد و پناه گاه در برابر دولت های کمونیست چین و ویتنام می دانند.

بایدن و ترامپ هیچکدام استراتژی خود در برابر ویتنام را توضیح نداده اند و ترامپ صریحا گفته است که برای مداخله در درگیری ها و اختلافات کشورهای دیگر عجله نخواهد کرد.

با این حال بعضی از فعالان سیاسی مانند نگوین وین هوو بر این باورند که شخصی مانند ترامپ که تا بی پروایی شجاع و حتی کمی پرخاشگر است می تواند تفاوت ایجاد کند.

ترامپ و نگوین شوان فوک نخست وزیر ویتنام در حال لبخند زدن/ عکس: GETTY IMAGES

وین به عنوان فعال سیاسی گفت: این همان چیزی است که ترامپ را از همتایان گذشته اش متمایز می نماید. معامله با چین به چنین افرادی احتیاج دارد.

او اضافه نمود پس از به قدرت رسیدن ترامپ حس نموده که دنیا خاتمه با خطرات چین و شکل جدید از سرمایه داری دولت کمونیستی مطلع شده است.

با این وجود اشتیاق به اصلاحات مالی و سیاسی در ویتنام جدا از یک حزب حاکم کمونیستی وجود دارد.

وین به عنوان فعال سیاسی شخصا امیدوار است که موضع جدید آمریکا در برابر حزب کمونیست چین اثر موجی شکل خود در کل منطقه را گذاشته و اثرات آن در نهایت به هانوی پایتخت ویتنام برسد.

ژاپن: این موضوع به امنیت ملی ما ربط دارد

ژاپن مدت هاست که به عنوان یک شریک و متحد ارزشمند برای آمریکا در نظر گرفته شده است. اما پس از انتخاب ترامپ ژاپنی ها به دلیل سیاست اول آمریکا نگران و عصبی شدند. ترامپ کمی پس از روی کار آمدنش، از توافق تجاری چندجانبه حوزه اقیانوس آرام خارج شد و اصرار داشت که ژاپن باید پول بیشتی برای حمایت از نیروهای آمریکایی مستقر در ایستگاه های منطقه بپردازد.

یوکو ایشی بلاگر ژاپنی یوتیوب در این باره گفت: ترامپ متحد ماست و عظیمترین دلیل حمایت ما از او امنیت ملی ژاپن است.

او به نفوذ مکرر کشتی ها و هواپیماهای چین در آب های ژاپن اشاره نمود. بیشتر این مناطق در اطراف جزایر جنجالی سن کاکو است. این دو کشور همیشه بر سر مالکیت این جزایر بحث داشته اند. چینی ها این جزایر را دیائو می نامند.

وی اضافه نمود: ما احتیاجمند رهبری در آمریکا هستیم که به صورت تهاجمی با چین مبارزه کند.

یوکو بلاگر ژاپنی یوتیوب گفت: من فکر نمی کنم کسی جز ترامپ برای مقابله با چین تا این اندازه شفاف باشد و نقش پررنگی ایفا نماید.

با این حال به نظر می رسد هواداران ترامپ در ژاپن از دیگر کشورهای آسیایی کمتر باشند. اکثریت ژاپنی ها نگرش مثبتی به ارتباط با آمریکا دارند اما احتمالا تنها یک چهارم آنها به ترامپ اعتماد دارند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 674

به "انتخابات 2020، کدام بخش های آسیا خواستار برد ترامپ هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات 2020، کدام بخش های آسیا خواستار برد ترامپ هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید