بیوگرافی شیرین عبادی ، فعال حقوق بشر

به گزارش بی نهایت اس ام اس، شیرین عبادی در 31 خرداد 1326 در همدان به جهان آمد. وی برنده جایزه صلح نوبل و از فعالان حقوق بشر بوده است. بیوگرافی شیرین عبادی را بخوانید.

بیوگرافی شیرین عبادی ، فعال حقوق بشر

بیوگرافی شیرین عبادی

شیرین عبادی (متولد 31 خرداد 1326 در همدان) حقوق دان، قاضی سابق دادگاه، فعال حقوق بشر، نویسنده و مدرس ایرانی است. درسال 1326 در روستای قایش از توابع شهرستان رزن استان همدان متولد شد. پدرش محمدعلی عبادی، یکی از اولین اساتید حقوق تجارت بود. هنگام تولد، پدرش ریاست اداره ثبت شهر همدان را بر عهده داشت. وی ازدواج نموده است و دو دختر دارد.

دوران کودکی

خانواده عبادی هنگامی که او یک سال داشت به تهران نقل مکان نمودند. دوره دبیرستان را در دبیرستان های انوشیروان دادگر و رضاشاه کبیر به اتمام رسانید و در سال 1344 وارد دانشکده حقوق شد. پس از اخذ مدرک لیسانس و قبولی در کنکور دادگستری و شش ماه کارآموزی قضاوت، در اسفند 1348 به عنوان قاضی رسماً کار خود را شروع کرد. او جزو نخستین قاضیان زن در ایران بود. عبادی به موازات قضاوت در دادگاه به ادامه تحصیل پرداخت و در رشته حقوق خصوصی در سال 1350 از دانشگاه تهران با درجه ممتاز به مدرک فوق لیسانس دست پیدا کرد. پس از کار در سطوح مختلف دادگستری، در سال 1354 به ریاست شعبه 24 دادگاه شهرستان نائل آمد.

شروع فعالیت های شیرین عبادی

پس از سقوط حکومت ستم شاهنشاهی در بهمن 1357 عبادی به کارهای اداری مشغول شد. پس از آن، شیرین عبادی منشی دادگاهی شد که پیشتر رئیس آن بود. بعد از آن به عنوان کارشناس در دادگستری به خدمت ادامه داد و با تقاضای بازنشستگی قبل از موعود بازنشسته شد. بعد از بازنشستگی به تألیف چند کتاب و انتشار مقالات متعددی در نشریات ایران پرداخت تا این که در سال 1371 پیروز به اخذ پروانه وکالت شد و دفتر وکالت خود را تأسیس نمود.
  • بیداری ایران
  • قفس طلایی
  • آزادی همه ما

شیرین عبادی اولین زن در تاریخ دادگستری ایران است که به ریاست دادگاه برگزیده شده و در بین سال های 1975 تا 1979 میلادی در این سمت فعالیت داشته است. وی شیرین عبادی پس از اخذ پروانه وکالت، دفاع از پرونده های بسیاری از جمله تعدادی پرونده های ملی را پذیرفت، مانند وکالت خانواده مقتولین قتل های زنجیره ای (فروهرها)، عزت الله ابراهیم نژاد که در حمله به کوی دانشگاه کشته شد و زهرا کاظمی عکاس تبعه کانادا که در ایران به قتل رسید.

برنده جایزه صلح نوبل

در سال 2003 کمیتهٔ جایزه نوبل در نروژ به شیرین عبادی جایزه صلح نوبل را اعطا کرد. کمیته جایزه نوبل گفت که این جایزه به دلیل فعالیت های خانم عبادی در زمینه حقوق بشر و ترویج مردم سالاری در ایران به ویژه در خصوص حقوق زنان و بچه ها، به وی اعطا می گردد.

به گفته او روشنفکران، علما و اصلاح طلبان در سراسر دنیا می توانند از طرق صلح آمیز مسلمانان را به سوی حکومت قانون و تعبیر صحیح از قوانین و احکام مذهبی راهنمایی نمایند. او همچنین به انتقاد از سیاست آمریکا در دخالت در امور ایران و سایر کشورها از جمله عراق پرداخت. او در حال حاضر در کنار وکالت، در دانشگاه نیز تدریس می نماید.

فهرست فعالیت های اجتماعی او

  • راهنمایی چندین پروژه تحقیقاتی برای دفتر یونیسف تهران
  • تأسیس انجمن حمایت از حقوق بچه ها در سال 1374. عبادی تا سال 1379 مسوولیت انجمن را بر عهده داشت و پس از آن به عنوان مشاور حقوقی با انجمن همکاری می نماید. این انجمن در حال حاضر بیش از 500 عضو فعال دارد.
  • تدریس رایگان حقوق کودک و حقوق بشر در دوره های مختلف دانشگاهی
  • تأسیس و ریاست کانون مدافعان حقوق بشر به همراه چهار وکیل مدافع در سال 1380. کانون مدافعان حقوق بشر طبق اساسنامه خود موظف به دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی، حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی و گزارش دهی منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ایران است.
  • چندین سخنرانی در کنفرانس های دانشگاهی و علمی و سمینارهای حقوق بشر در کشورهای ایران، فرانسه، بلژیک، سوئد، سوئیس، انگلستان و آمریکا
  • پیشنهاد تصویب قانون منع خشونت علیه بچه ها به مجلس شورای اسلامی در تابستان 1381
  • ناظر رسمی دیده بان حقوق بشر، سال 1996 میلادی

جوایز و افتخارات

  • انتخاب کتاب حقوق کودک به عنوان کتاب برگزیده سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • جایزه بنیاد حقوق بشر رافتو به خاطر فعالیت در زمینه حقوق بشر، نروژ، سال 2001 میلادی
  • جایزه صلح نوبل، سال 2003 میلادی
  • مدال لژیون دونور فرانسه
  • جایزه منهایی کشور کره سال 2009

مأموران جمهوری اسلامی در تاریخ 5 آذر 1388 مدال نوبل صلح شیرین عبادی را از صندوق امانات بانکی او در ایران برداشته و مصادره کردند. این برای اولین بار در تاریخ 108 ساله جایزه صلح نوبل بود که مدال نوبل توقیف شد. مأموران جمهوری اسلامی صندوق امانات شیرین عبادی راکه مدال و لوح صلح نوبل در آن بود توقیف کردند. در صندوق امانات چیزهای دیگری هم بود و وقتی شیرین عبادی اعتراض کرد مدال و دیپلم نوبل در آن صندوق بوده و به کشور نروژ خبر داد و دولت نروژ اعتراض کرد، دولت ایران مدال و دیپلم صلح نوبل را برگرداند ولی صندوق هنوز توقیف است با تمام چیزهایی که در آن است.

دیدگاه شیرین عبادی درباره ایران

شیرین عبادی در سخنرانی های گوناگون از بهبود نیافتن شرایط حقوق بشر در ایران پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ابراز نموده است. وی در همایش روز دنیای حقوق بشر در دانشگاه لیدن در هلند با عصبانیت گفت: من خفه می شوم ولی با خفه شدن من، مسائل حل نمی گردد.

مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 687

به "بیوگرافی شیرین عبادی ، فعال حقوق بشر" امتیاز دهید

4 کاربر به "بیوگرافی شیرین عبادی ، فعال حقوق بشر" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی شیرین عبادی ، فعال حقوق بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید