توافق روسیه و بلاروس برای همکاری در زمینه انرژی و مقابله با تحریم های غرب

به گزارش بی نهایت اس ام اس، مقامات روسیه و بلاروس برای همکاری های گسترده در زمینه نفت و گاز و تعمیق روابط مالی برای مقابله با تحریم های غرب به توافق رسیدند.

توافق روسیه و بلاروس برای همکاری در زمینه انرژی و مقابله با تحریم های غرب

به گزارش به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس در کاخ کرملین ملاقات و برای همکاری های گسترده در زمینه نفت و گاز و تعمیق روابط مالی برای مقابله با تحریم های غرب به توافق رسیدند.

به نظر می رسد این توافق در راستای حمایت های مسکو از بلاروس پس از اعتراضات سال گذشته داخلی علیه دولت در این کشور انجام می گردد. کشور های غربی به علت آنچه سرکوب مخالفان و تهدید دموکراسی می خوانند بلاروس را تحریم نموده اند. روسیه هم به علت اختلاف هایی که با اوکراین دارد تحت تحریم کشور های غربی قرار گرفته است.

مسکو و مینسک مدتهاست در زمینه های مختلف با یکدیگر ارتباط و همکاری دارند، اما مذاکرات اخیر برای تعمیق و توسعه این همکاری ها بعضی مخالفان دولت در بلاروس را نگران نموده است.

این دو مقام روسیه و بلاروس در یک نشست خبری رسماً اعلام نمودند برای توسعه و تعمیق روابط مالی از جمله سیاست های پولی، مالیات و قوانین مربوط به صادرات و تجارت با یکدیگر به توافق رسیده اند. آن ها بعلاوه گفتند برنامه هایی برای ادغام بعضی طرح های انرژی در آینده ای نه چندان دور خواهند داشت.

پوتین اعلام نمود: دو کشور قبل از دسامبر 2023 سندی را به منظور ایجاد بازار های یکپارچه گاز به امضا خواهند رساند و قرار است قرارداد های مشابهی هم در زمینه نفت و برق منعقد گردد. روسیه قیمت گاز طبیعی را برای بلاروس بدون تغییر و به همان مقدار قبل یعنی 128 دلار و 5 سنت در هر 1000 متر مکعب به فروش خواهد رساند.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: ما قصد نداریم تبادلات تجاری خود با بلاروس را براساس تورم دلار در این کشور محاسبه کنیم گرچه این تورم بسیار قابل توجه است.

پوتین پیشتر اعلام نموده بود روسیه تا انتها سال 2022 میلادی حدود 640 میلیون دلار وام بلاعوض در اختیار بلاروس قرار خواهد داد. این مذاکرات در حالی صورت گرفت که چند روزی می گردد روسیه و بلاروس در دریای بالتیک رزمایش مشترک نظامی برگزار نموده اند. رزمایشی که بعضی کشور های عضو ناتو را نگران نموده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1176

به "توافق روسیه و بلاروس برای همکاری در زمینه انرژی و مقابله با تحریم های غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق روسیه و بلاروس برای همکاری در زمینه انرژی و مقابله با تحریم های غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید