خبرنگاران گازرسانی به سواحل مکران؛ گام مهم دولت در توسعه صنایع و جهش تولید

به گزارش بی نهایت اس ام اس، چابهار- خبرنگاران- گازرسانی به شهرستان های چابهار و کنارک در سواحل مکران به عنوان آخرین مقصد انتقال گاز در جنوب سیستان وبلوچستان با همت بخش خصوصی و کمک و عنایت ویژه دولت تدبیروامید در حال اجراست که پس از تکمیل گام مهمی در توسعه صنایع و جهش تولید و اشتغال خواهد بود.

خبرنگاران گازرسانی به سواحل مکران؛ گام مهم دولت در توسعه صنایع و جهش تولید

به گزارش خبرنگاران تلاش برای تحقق وعده های رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید در سراسر کشور ادامه دارد و استان سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر به کارگاهی از فعالیتهای عمرانی و آبادانی تبدیل شده است.

گازرسانی به جنوب سیستان و بلوچستان بویژه شهرستان بندی چابهار به سبب استقرار صنایع و واحدهای مختلف تولیدی در منطقه آزاد از جمله طرح های مهم و وعده های رییس جمهوری است که با جدیت در حال انجامست.

ساخت مجتمع پتروشیمی، کارخانه های فولاد و واحدهای جنبی آنها، نیروگاه های برق و سایر صنایع مستقر در جنوب استان بویژه منطقه آزاد چابهار نیازمند گاز است که با تکمیل طرح انتقال گاز به این منطقه تمامی این واحدها جان تازه ای گرفته و بر سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید اضافه کرده می شود.

با انجام این طرح مهم گازرسانی علاوه بر بهره مندی مردم از نعمت گاز، ساخت طرح های بزرگی همچون فولاد و سایر صنایع سرعت گرفته و جهشی بزرگی در تولید ایجاد خواهد شد.

پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان از طریق خط لوله هفتم سراسری از مزایای احداث خط لوله صادرات گاز به هندوستان از طریق پاکستان (خط لوله صلح) بود.

خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار از سوی شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران به طول 290 کیلومتر در سال 95 با حضور رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس کلنگ زنی شد.

خط لوله گاز چابهار از خط لوله هفتم صلح که از عسلویه تا ایرانشهر به طول 907 کیلومتر در سال 1385 آغاز شد و در سال 1389 گاز به ایرانشهر رسید، منشعب می شود.

گازرسانی به چابهار علاوه بر ارائه خدمات مردمی، نیاز بزرگترین پروژه های صنعتی و صادرات محور همچون کارخانه سیمان سرباز، واحدهای پتروشیمی مستقر در شهرک پتروشیمی مکران، فولاد مکران، نیروگاههای برق چابهار و کنارک و سایر صنایع مستقر در جهت را برآورده می کند.

احداث پروژه های بزرگ صادراتی نظیر پتروشیمی تا به امروز در سیستان وبلوچستان سابقه نداشته است و رسیدن گاز می تواند تحولات بزرگی در حوزه اشتغال و پیشرفت و توسعه منطقه ایجاد کند.

علاوه بر صنایع پتروشیمی و فولاد در چابهار مردم نقاط جمعیتی همچون چابهار، کنارک، دشتیاری نیکشهر، قصرقند، فنوج، راسک وسرباز نیز چشم انتظار تکمیل این خط لوله گاز هستند تا بتوانند از این نعمت بزرگ بهره مند شوند.

با تکمیل این پروژه اهداف مورد نظر دولت برای ارائه خدمات به مردم محقق و مسائل شهروندان از جمله تهیه و جابجایی سیلندرهای گازمایع و نفت سفید حل می شود و هم زمینه برای برداشتن گامهای بلند صنعتی شدن استان با رویکرد صادرات محور برداشته می شود.

رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان آینده ای درخشان را رقم خواهد زد و هیچ تردیدی نیست که تا انتها دولت دوازدهم سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود.

خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهار 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: قطعه اول این خط تا کیلومتر 94 با لوله 56 اینچ اجرا می شود که پیمانکار تامین کننده لوله، حدود 35 کیلومتر لوله را به محل پروژه حمل کرده و از مقدار باقیمانده حدود 30 کیلومتر لوله 56 اینچ جهت بمپور به ایرانشهر با لوله 30 اینچ تعویض و لوله های 56 اینچ در ادامه قطعه اول استفاده خواهد شد.

احمد بازش با بیان اینکه ورق بقیه لوله های قطعه اول از کشور چین سفارش گذاری شده است، خاطرنشان کرد: در بخش اجرا حدود 20 دستگاه بلدوزر در 2 اکیپ در حال جهتسازی هستند و عملیات جهتسازی حدود 75 کیلومتر از این قطعه قبلا بوسیله شرکت مکران انجام شده است.

وی گفت: قطعه دوم شامل 48 کیلومتر خط لوله 56 اینچی (از کیلومتر 94 تا 142) و پیمانکار آن نیز قرارگاه خاتم الانبیاء در بخش تامین لوله، حدود 22 کیلومتر لوله از باقیمانده لوله پروژه های قبلی قرارگاه در حال حمل به محل پروژه است و در بخش اجرا در آیتم های جهت سازی و حفاری کانال، پیمانکار فعال است.

مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران ادامه داد: قطعه سوم شامل 59 کیلومتر خط لوله 56 اینچ (از کیلومتر 142 تا 201)، پیمانکار شرکت ایران آروین است که ورق لوله های این قطعه از کشور چین وارد گمرک ماهشهر شده است و بخشی از این ورق ها جهت ساخت و پوشش لوله از گمرک ترخیص و به لوله سازی حمل شده است.

وی شرح داد: در بخش اجرا، حدود 50 دستگاه بلدوزر و بیل مکانیکی جهت عملیات جهت سازی و حفاری کانال در پروژه فعال هستند.

مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران گفت: قطعه چهارم نیز شامل 50 کیلومتر خط لوله 42 اینچ، 20 کیلومتر خط لوله 20 اینچ و 25 کیلومتر خط 16 اینچ توسط پیمانکار شرکت جهاد نصر کرمان در حال کار است.

بازش با اشاره به اینکه در بخش اجرا، بخش اعظمی از عملیات جهتسازی خط 42 اینچ تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: ورق لوله های 42 اینچ در کشور چین سفارش گذاری و در حال ساخت و بخشی از این ورق ها آماده حمل است. ورق لوله های 20 و 16 اینچ از فولاد مبارکه تامین و برای ساخت لوله به کارخانه لوله سازی اهواز حمل خواهد شد.

انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، آغاز تحول پتروشیمی در مکران

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در مجموع پروژه گازرسانی به چابهار از پیشرفت حدود 50 درصدی برخوردار است و پیش بینی می شود حداکثر تا بهار سال 1400 پروژه به بهره برداری رسیده و شاهد آغاز تحول پتروشیمی در مکران و اشتغال هشت هزار نفر خواهیم بود.

علیرضا منیری ابیانه با اشاره به اینکه اعتبار در نظر گرفته شده در این پروژه توسط شرکت ملی گاز ایران، حدود 560 میلیارد تومان و 180 میلیون یورو بوده که تا به امروز پرداخت و پیش پرداخت های بخش کالا و اجرا و پرداخت کلیه صورت وضعیتهای اقدامات، انجام شده است.

وی اضافه کرد: انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار با هدف گازرسانی به مردم منطقه، تامین سوخت مورد نیاز طرح های بزرگ پتروشیمی، فولاد و استفاده نیروگاههای برق در حال انجام است.

وی ادامه داد: از مجموع 290 کیلومتر خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار 201 کیلومتر لوله 56 اینچ، 50 کیلومتر 42اینچ، 20 کیلومتر 20 اینچ و 25 کیلومتر 16 اینچ است.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران شرح داد: علاوه بر گازرسانی به مردم منطقه، خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی مکران تامین و بعلاوه سوخت طرح هایی چون فولاد مکران و 2 نیروگاه برق که در حال حاضر با گاز مایع، مازوت و گازوئیل کار می کنند، تامین می شود.

منیری ابیانه اضافه کرد: ظرفیت این خط 50 میلیون مترمکعب در روز است که از این میزان 30 میلیون مترمکعب به مصرف واحدهای پتروشیمی مکران خواهد رسید، 10 میلیون مترمکعب در اختیار 2 نیروگاه برق چابهار و کنارک و سایر طرح های صنعتی و معدنی قرار خواهد گرفت و روزانه 10 میلیون مترمکعب نیز برای مصارف خانگی و دیگر واحدها اختصاص خواهد یافت.

وی بیان نمود: به کارگیری نیروهای بومی در این پروژه از جمله اولویت های کاری است، اما در احداث این خط لوله انجام برخی امور به قدری تخصصی است که امکان استفاده از نیروی بومی در آن وجود ندارد، با این وجود در حال حاضر حدود 50 درصد نیروهای این طرح، بومی منطقه هستند و سعی شده در کارهای تخصصی به نیروهای بومی توانمند آموزش های لازم ارائه شود.

وی ادامه داد: پیشرفت پروژه خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهار با توجه به سفارش گذاری تمام لوله های 20 و 16اینچ و ساخت بیش از 50 درصد از ورق ها و فعالیت پیمانکاران در بخش جهتسازی در آینده با تامین ورق ها و ساخت کامل لوله ها پیشرفت قابل ملاحظه ای حاصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی مکران اضافه کرد: ساخت شهرک پتروشیمی مکران و استقرار 18 واحد بالادستی صنعت پتروشیمی می تواند اشتغال در این منطقه محروم سیستان وبلوچستان را متحول کند.

منیری ابیانه حجم سرمایه گذاری در فاز نخست این پروژه را بیش از 13.5 میلیارد دلار ذکر کرد و اضافه کرد: این سرمایه از سوی بخش های خصوصی و سرمایه گذاران تامین می شود و بر مبنای تکمیل زنجیره ارزش گاز متان جمعا 6 واحد شامل 5 واحد جی تی ایکس و یک واحد اوره آمونیاک در فاز نخست منطبق بر استانداردهای جهانی و استفاده از تکنولوژی تولید محصولات الفینی بدون نیاز به گاز اتان، احداث می شود.

وی اخذ مجوز زیست محیطی ساخت هفت واحد پتروشیمی با ظرفیت تولید 8.5 (هشت و نیم) میلیون تن در سال و موافقت وزیر نفت با اختصاص 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی متان برای خوراک این واحدها را از اقدامات مثبت انجام شده در شهرک پتروشیمی مکران اعلام کرد.

بندر زیبای چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و ساحل دریای عمان و متصل به آبهای آزاد اقیانوسی در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 455

به "خبرنگاران گازرسانی به سواحل مکران؛ گام مهم دولت در توسعه صنایع و جهش تولید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گازرسانی به سواحل مکران؛ گام مهم دولت در توسعه صنایع و جهش تولید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید