روش های از بین بردن زنگ زدگی وسایل خانه

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران: تا به حال برایتان پیش آمده است که برای استفاده از ابزار باغبانی به سراغ محل نگهداری شان بروید و ناگهان متوجه شوید که کمی زنگ زده شده اند یا در شرایط بدتر نمی توانید آن ها را به راحتی بهره ببرید؟ در این لحظه اولین چیزی که به فکر می رسد آن است که این وسیله دیگر قابل استفاده نیست، ولی باید گفت نباید به همین زودی آن را دور بیندازید.

روش های از بین بردن زنگ زدگی وسایل خانه

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بلکه با استفاده از بعضی روش ها می توانید آثار زنگ زدگی را از روی فلزات پاک کنید و مجدد آن ها را به کار ببرید. به احتمال زیاد بسیاری از مواد مورد احتیاج همین حالا هم در خانه تان وجود دارد. این روش های از بین بردن زنگ زدگی سریع، آسان و مؤثر هستند و این لکه ها را از روی هر وسیله ای پاک می نماید.

1. سرکه

بهترین روش از بین بردن زنگ زدگی در وسایل کوچک، غوطه ور کردن آن ها درون سرکه است. برای این منظور ضروری است چند روز وسیله فلزی زنگ زده را درون سرکه نگه دارید، سپس آن را بیرون بیاورید و تمیز کنید. اگر با یک بار انجام دادن این فرآیند زنگ زدگی به طور کامل از بین نرفت، مراحل را تا زمانی تکرار کنید که هیچ اثری از آن باقی نماند. سرکه تأثیرگذار است و احتیاجی به زحمت زیادی برای پاک کردن ندارد، فقط باید کمی صبر داشته باشید!

2. لیمو و نمک

اگر لک زنگ زدگی روی لباس یا هر وسیله پارچه ای دیگر وجود داشته باشد، برای پاک کردن آن به یک لیموترش و مقداری نمک دریا دانه درشت احتیاج دارید. مقداری نمک را روی لکه بپاشید و سپس آب یک نصف لیمو را روی نمک بچکانید. بین یک تا دو ساعت صبر کنید و سپس با وجود پالپ لیمو روی پارچه، آن را بمالید تا تمیز گردد. اکنون لباس را مثل همواره بشویید تا اضافه های جدا شده زنگ زدگی، نمک و آب لیمو شسته گردد.

3. جوش شیرین

اگر زنگ زدگی در بعضی از قسمت های غیر قابل دسترس وسایل ایجاد شده باشد، خمیر جوش شیرین بهترین راه چاره است. مقداری جوش شیرین را با اندازه ای آب مخلوط کنید که مخلوط به دست آمده به صورت خمیر درآید. سپس خمیر را روی ناحیه زنگ زده بمالید و آن را با استفاده از یک مسواک قدیمی، تمیز کنید. یک تا دو ساعت زمان بدهید تا خمیر به همان صورت باقی بماند و سپس مجدداً روی آن را مسواک بکشید. خمیر جوش شیرین را بشویید و وسیله را کامل خشک کنید.

4. سیب زمینی و مایع ظرف شویی

شاید به نظرتان عجیب باشد، ولی می توانید با استفاده از سیب زمینی و کمی مایع ظرف شویی هم زنگ زدگی را از بین ببرید. یک سیب زمینی را از وسط به دو نیمه تقسیم کنید و قسمت برش خورده آن را درون یک ظرف کم عمق حاوی مایع ظرف شویی قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا به همان شکل درون مایع باقی بماند.

حال سیب زمینی را روی منطقه زنگ زده بمالید. مایع ظرف شویی یاری می نماید جرم کلی حاصل از زنگ زدگی از بین برود و به طور هم زمان اکسالیک اسید سیب زمینی هم زنگ زدگی را از بین می برد. زمانی که لکه زنگ زدگی از بین رفت، وسیله را آبکشی و به طور کامل خشک کنید.

5. سمباده

چنانچه با لایه ضخیمی از زنگ زدگی در جنگ هستید، بهتر است ابتدا مقداری از سطح لایه را با استفاده از نیروی بازو کم از بین ببرید. یک کاغذ سمباده با دانه های درشت تهیه کنید و آن را روی زنگ آهن بکشید. بعد از آنکه مقداری از لایه زنگ زدگی از بین رفت، با استفاده از سمباده ماسه ای سمباده کشی را ادامه دهید تا سطح فلزی وسیله تان که در زیر زنگ آهن وجود دارد، آسیب نبیند.

بعد از آنکه سمباده کشی زنگ آهن به مرحله ای رسید که می توانید آنچه باقی مانده را راحت تر مدیریت کنید، با استفاده یکی از روش های گفته شده، باقی لک زنگ را از بین ببرید.

6. اسپری زنگ بر و زنگ شوی

زمانی که همه روش های توصیه شده را امتحان کردید، ولی همچنان لک زنگ فلز باقی مانده بود، باید به دنبال اسپری زنگ بر یا زنگ شوی باشید. این محصول حاوی اکسالیک اسید است که به ترکیبات آهن در زنگ فلز واکنش نشان می دهد و تمیز کردن آن را ساده تر می نماید. البته نباید فراموش کنید که زمان استفاده از این اسپری یا هر ماده شوینده شیمیایی دیگر حتماً از دستکش بهره ببرید چرا که به راحتی پوست را تحریک می نماید.

با استفاده از یک اسکاچ مرطوب، اسپری را از سطح وسیله خود پاک کنید. سپس یک تا دو دقیقه منتظر بمانید و سپس وسیله را بشویید. معمولاً زنگ آهن در برابر این محصولات مختص خودشان مقاومت نمی نمایند!

چگونه از تشکیل زنگ آهن جلوگیری کنید؟

بهترین حمله یک دفاع درست است و شرایط در خصوص زنگ زدگی هم تفاوتی نمی نماید. اگر از ابتدا اجازه ندهید زنگ زدگی تشکیل گردد، احتیاجی به از بین بردن آن هم ندارید. ولی چطور باید از زنگ آهن پیشگیری کرد؟

مهم ترین کاری که باید انجام دهید آن است که وسایل فلزی را خشک نگه دارید. رطوبت همواره مقصر اصلی در زنگ زدگی آهن محسوب می گردد. بهتر است وسیله فلزی را به طور کامل خشک کنید و مطمئن باشید که آن را در مکانی قرار می دهید که رطوبتی به آن نمی رسد و خشک باقی می ماند.

منبع: onegoodthingbyjillee

منبع: برترین ها
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 54

به "روش های از بین بردن زنگ زدگی وسایل خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های از بین بردن زنگ زدگی وسایل خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید