رکوردزنی نرخ بیکاری زمستان 1401

به گزارش بی نهایت اس ام اس، نرخ بیکاری زمستان 1401 در اوج سه ساله ایستاد. با وجود وعده ایجاد یک میلیون شغل در هر سال، در انتها 1401 هنوز 2 میلیون و 526 هزار بیکار در کشور وجود داشته اند. این به معنای ثبت نرخ بیکاری 9.7 درصدی در انتها سال 1401 بوده است.

رکوردزنی نرخ بیکاری زمستان 1401

به گزارش اکوایران، آخرین فصل سال گذشته از رکوردزنی دیگری در نرخ بیکاری حکایت داشته است. آنالیز های آماری در این شاخص نشان می دهد وخامت اوضاع اشتغال در کشور به بالاترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده، اما هنوز نسبت به سه سال پیش خود در شرایط بهتری واقع شده است.

رکوردزنی نرخ بیکاری در زمستان 1401

در تابستان و پاییز سال 1401 نرخ بیکاری رفتاری نزولی پیدا نموده و در کانال 8 درصد قرار گرفته بود، اما این محدوده در زمستان دوام نیاورده و شاخص مهم اشتغال در کشور را به مرز 10 درصد کشاند.

به طور کلی نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار بر کل جمعیت فعال در کشور به دست می آید. داده های مرکز آمار نشان می دهد جمعیت فعال 15 ساله و بیشتر در سال گذشته برابر با 25 میلیون و 962 هزار نفر بوده که از این اندازه حدود 2 میلیون و 526 هزار نفر بیکار بوده اند. نسبت این دو رقم گویای نرخ بیکاری 9.7 درصدی در زمستان 1401 بوده است. این در حالی است که یکی از مهمترین وعده های دولت سیزدهم ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور بوده است.

عددی که مرکز آمار ایران در این مقطع اعلام نموده بالاترین سطح را در قیاس با سال های قبل از خود داشته است. پیش از این در زمستان 1399 نیز نرخ بیکاری برابر با همین اندازه به ثبت رسیده بود.

در کنار افزایش بیکاری در کشور، اما اندازه مشارکت در اقتصاد نیز کاهش پیدا نموده است. در همین رابطه داده های آماری نشان از نزول نرخ مشارکت مالی در کشور داشته است.

افت نرخ مشارکت مالی در کشور

به طور کلی به آن دسته از جمعیت کشور که در پی اشتغال هستند، جمعیت فعال گفته می گردد. نسبت این جمعیت به کل جمعیت 15 ساله و بیشتر نرخ مشارکت مالی اطلاق شده که در زمستان سال قبل روندی نزولی داشته است.

در همین رابطه داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد نرخ مشارکت مالی در زمستان سال قبل برابر با 40.5 درصد بوده که کمترین سطح را در سال گذشته داشته است.

طبق روند های آماری می توان گفت شرایط مشارکت مالی افراد در اقتصاد شیبی نزولی را در فصول اخیر سپری نموده است. به باور بسیاری از کارشناسان رشد نرخ بیکاری در کنار افزایش نرخ مشارکت مالی در کشور علامت هایی از بحران در شرایط اشتغال کشور است؛ با این حال هنوز نرخ بیکاری در مقایسه با سطوح بالای ثبت شده در سال های پیش از 1399 پایین تر بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1616

به "رکوردزنی نرخ بیکاری زمستان 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردزنی نرخ بیکاری زمستان 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید