مسمومیت غذایی چه مدت به طول می انجامد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، به این دلیل که مسمومیت غذایی به اتفاق و امری عادی تبدیل شده است، دانستن علائم آن بسیار اهمیت دارد به طوریکه می توان بلافاصله به درمان آن پرداخت. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم و درمان مسمومیت غذایی فراهم ساخته

مسمومیت غذایی چه مدت به طول می انجامد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

به این علت که مسمومیت غذایی به اتفاق و امری عادی تبدیل شده است، دانستن علائم آن بسیار اهمیت دارد به طوریکه می توان بلافاصله به درمان آن پرداخت. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم و درمان مسمومیت غذایی فراهم ساخته است. درمان سریع آن می تواند به کاهش شدت و مدت زمانی که این بحران طول می کشد، کمک کند.

آیا تا به حال بعد از مصرف غذای مورد علاقه تان دچار اسهال یا استفراغ شدید شده اید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، بایستی بدانید که اینها علائمی از مسمومیت غذایی هستند و بیشتر افراد در طول زندگی شان زمانی آن را تجربه می کنند. هر چند این بیماری می تواند هر کس را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر در بچه ها و افراد مسن دیده می شود، به این علت که سیستم ایمنی این افراد ضعیف می باشد. بیماری ناشی از مسمومیت غذایی معمولاً خفیف بوده و ممکن است بهبود آن یک یا دو روز طول بکشد. برخی افراد با مصرف به موقع دارو (و یا حتی بدون درمان خاص) در عرض چند ساعت بهبود می یابند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به بستری شدن در بیمارستان برای چند روز نیاز داشته باشند.

مسمومیت غذایی به علت مصرف غذا یا آب آلوده و به عبارت دیگر مواد غذایی یا آبی که حاوی باکتری و یا برخی سموم دیگر باشند، به وجود می آید. و معمولاً، هنگامی رخ می دهد که فرد غذاهای خارج از منزل یا غذاهای کنسروی را مصرف کند، با این حال، این بدان معنا نیست که با خوردن غذاهای خانگی این اتفاق رخ نمی دهد. چنانچه در حین آشپزی بهداشت به درستی رعایت نشود، ممکن است بر اثر مصرف غذای آلوده بیمار شوید. بنابراین، حتی غذای خانگی می تواند به مسمومیت غذایی منجر شود. به نام مثال، گوشت خام، مرغ، مواد غذایی دریایی، سبزیجات، و فراورده های لبنی ممکن است با باکتری آلوده شده باشند، و اگر پیش از مصرف آنها به درستی تمیز و پخته نشوند، احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی مرتبط بسیار بالاست.

علائم

علائم مسمومیت غذایی در واقع به نوع مسمومیتی که فرد دچار آن شده بستگی دارد. شایع ترین نوع مسمومیت، آن مسمومیتی است که به علت وجود باکتری اشریشیا کولی و با نام اختصار E. coli)) ایجاد می شود. مسمومیت ناشی از این باکتری بیش از 2-1 روز طول نمی کشد، و می تواند با کمک درمان های خانگی ساده درمان شود. نوع دیگر مسمومیت غذایی شامل مسمومیت ناشی از باکتری هایی همچون لیستریا، کمپیلو باکتر ژژونی، سالمونلا، استافیلوکوک، روتاویروس و غیره می باشد. مسمومیت ناشی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم از خود علائم بسیار شدیدی به نمایش می گذارد. اگر چه این نوع مسمومیت بسیار نادر است، اثرات آن می تواند بسیار شدید و حتی می تواند باعث مرگ فرد شود. از این رو، مهم است که نسبت به علائم مسمومیت غذایی آگاهی داشته و مواظب آنها باشیم. علائم می تواند در عرض چند ساعت مشاهده گردند، و یا ممکن است تا یک روز یا بیشتر پس از خوردن غذای آلوده علائمی ظاهر نشوند.

* یکی از شایع ترین علائم مسمومیت غذایی گرفتگی عضلات شکم می باشد. این یک علامت بسیار جدی نبوده، و معمولاً به علایم شدید کشیده نمی شود.

* به غیر از درد معده، اسهال هم یکی از علائم متداول مسمومیت غذایی محسوب می شود. هر چند فرد ممکن است با درمان های خانگی ساده از شر این مشکل خلاص شود، اما اگر فرد مدفوع خونی، اسهال آبکی، یا مدفوع به رنگ سبز را مشاهده کرد، ممکن است نشانه مسئله ای شدید باشد و باید بلافاصله دکتر را از این موضوع آگاه سازد.

* افرادی که دچارمسمومیت غذایی می شوند، ممکن است حالت تهوع را تجربه کنند. این حالت اغلب با استفراغ شدید همراه است.

* فرد همچنین ممکن است متحمل سردرد، تب، لرز، و غیره همراه با علائم ذکر شده در بالا شود.

* چنانچه اسهال و استفراغ به مدت چند روز ادامه یابند، فرد به احتمال زیاد دچار از دست دادن آب بدن، ضعف و خستگی خواهد شد.

* مصرف قارچ سمی می تواند اثرات بدی بر سیستم عصبی بگذارد. مردمک های کوچک شده، آمدن اشک بیش از حد، کف کردن دهان، تعریق، سرگیجه، گیجی، کما و یا تشنج می توانند در عرض یک یا دو ساعت پس از خوردن قارچ سمی مشاهده گردند. حشره کش های موجود در مواد غذایی هم می توانند موجب به وجود آمدن علائم شدید شوند.

درمان

در اغلب موارد، این علائم تنها به مدت یک یا دو روز طول کشیده و حتی بدون هیچ کمک پزشکی بهبود می یابند.

* داروی آنتی اسپنامودیک (داروی انقباض و تشنج) می تواند موجب تسکین گرفتگی معده شود.

* نیاز است که بدن با مایعات مجدداً پر شود. Oral rehydration therapy (مایع درمانی خوراکی) یا رهیدریشن تراپی با آب یا یک محلول الکترولیتی متعادل (محلولی که غلظت آن برابر مایعات بدن باشد) برای درمان کم آبی بسیار مؤثر می باشد.

* بیشتر بیماران با تغییر رژیم غذایی درمان می شوند. به نام مثال، بایستی بیمار را وادار به نوشیدن اندازه زیادی مایعات سبک clear fluids کرد. با این حال، باید از مصرف مایعاتی مانند شیر یا نوشیدنی های حاوی کافئین خودداری نمود. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای سنگین و جامد جلوگیری شود.

* حتی پس از فروکش نمودن علائم، فرد بایستی برای چند روز و شاید چند هفته از یک رژیم غذایی بسیار سبک پیروی کند.

اگر علائم فروکش نکنند و بدتر شوند، لازم است که حتماً در اسرع وقت در پی کمک های پزشکی باشید. ممکن است دکتر جهت پیدا کردن باکتری مسبب این بیماری دستور انجام آزمایش خون و همچنین دیگر آزمایش های پزشکی را بدهد. هنگامی که علت تعیین شد، بر این اساس دکتر درمان لازم را شروع خواهد کرد. افرادی که از مسمومیت شدید رنج می برند باید برای چند روز در بیمارستان بستری شده تا به طور کامل درمان شوند.

اگر چه این بیماری قابل درمان است، اما فرد بایستی در مورد راه هایی که می توان به وسیله آنها از مسمومیت غذایی جلوگیری کرد، اطلاعاتی داشته باشد. مهم ترین کاری که فرد بایستی انجام دهد، حفظ بهداشت در حین آشپزی در منزل می باشد. پس از عوض کردن پوشک بچه یا دست زدن به کثافات حیوان خانگی و غیره، دست ها باید کاملاً شسته شوند. میوه ها، سبزیجات، و گوشت هم باید کاملاً شسته شوند. برای جلوگیری از رشد باکتری، مواد غذایی به جای مانده باید در یخچال و فریزر فوراً نگهداری شوند. پختن مواد غذایی به از بین بردن احتمال مسمومیت غذایی کمک می کند. بنابراین، مواد غذایی باید به درستی پخته شوند. مسمومیت غذایی می تواند شدید باشد، و گاهی اوقات می تواند به مسائل دائمی سیستم عصبی و حتی مرگ منجر شود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1217

به "مسمومیت غذایی چه مدت به طول می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت غذایی چه مدت به طول می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید