مصاحبه، توافق عربستان با قطر شکننده است، چرایی همراهی نکردن امارات از آشتی با دوحه

به گزارش بی نهایت اس ام اس، کارشناس تحولات خلیج فارس معتقد است با آغاز تحریم قطر، آن هژمونی که عربستان درباره کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس داشت، از دست داد و اکنون به دنبال به دست آوردن آن هژمونی است و اگر توافق با قطر تحمیلی باشد، این توافق شکننده خواهد بود.

مصاحبه، توافق عربستان با قطر شکننده است، چرایی همراهی نکردن امارات از آشتی با دوحه

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سیاست قطر در خروج از سایه عربستان و درپیش دریافت راه مستقل سبب خشم ریاض شد، به گونه ای که عربستان با همراهی امارات، بحرین و مصر تصمیم دریافتد، قطر را مجازات نمایند و این مجازات با تحریم دوحه از 5 ژوتن 2017 (14 مرداد 1396) آغاز شد. کشورهای تحریم نماینده باور داشتند، قطر زود تسلیم خواهد شد اما قطری ها گزینه های دیگری درپیش دریافتد و توانستند در برابر تحریم ها بایستند.

در این مدت، میانجیگری کشورهای مختلف در سرانجام دادن به اختلافات دوحه و ریاض پیروزیت آمیز نبود اما به تازگی وزارت خارجه کویت اعلام نموده است کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به توافق نهایی درباره سرانجام دادن به اختلافات (دوحه - ریاض) دست یافته اند. به منظور آنالیز این توافق و میزان پیروزیت آن گفت وگویی با علی حسینی کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس انجام دادیم که متن آن به توضیح ذیل است.

خبرنگاران:کویت به تازگی از دستیابی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به توافق اولیه در سرانجام دادن به اختلافات میان این کشورها خبر داده است. با توجه به اختلافات عمیقی که بین دوحه و ریاض وجود دارد، آیا این توافق به اختلافات مزبور سرانجام خواهد داد؟

حسینی: این توافقنامه ای که وزارت خارجه کویت بیانیه آن را صادر کرد، در راستای همان کوششی است که این کشور از سال 2017 آغاز نموده است. در این سال بود که عربستان، امارات ، بحرین و مصر دوحه را مورد تحریم قرار دادند. کویت به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای سرانجام بحران پیشقدم شد اما کوشش هایش نتیجه بخش نبود زیرا بین 4 کشور تحریم نماینده به ویژه عربستان و امارات درباره حل و فصل مسائل با دوحه اختلاف وجود داشت.

در همین حال بود که شروط 13 گانه برای لغو تحریم ها معین شد که قطر آنها را نپذیرفت. با توجه به فشارهایی که از طرف آمریکا برای سرانجام دادن به این بحران وارد می شد، عربستان یک سری اقدامات بیشتری انجام داد. قطر نیز طی یکسال گذشته راهبرد مذاکرات جداگانه با عربستان، امارات، بحرین و مصر را در پیش گرفت و آن را پیش برد. قطری ها گفت وگوهای محرمانه ای با سعودی ها انجام دادند و تقریبا این مذاکرات داشت به یک توافقاتی می رسد که با کارشکنی امارات روبرو شد و آن زمانی که قرار بود نتیجه مذاکرات اعلام گردد، تمام توافقات فرو ریخت.

درخصوص توافقات جدید هم باید گفت که بعد از سفر کوشنر داماد رئیس جمهور آمریکا به منطقه، واشنگتن خاطرنشان کرد که در کوشش است، یک سازش در بین کشورهای حوزه خلیج فارس را با توجه به شرط منطقه دنبال کند. به هرحال، بیانیه ای که وزارت خارجه کویت صادر نموده یک بیانیه کلی است و نشان می دهد که کشورهای تحریم نماینده به آن اهدافی که به دنبالش بودند، هنوز دست نیافته اند زیرا در شرو ط 13 گانه که برای پذیرش مجدد قطر به شورای همکاری خلیج فارس معین شده بود، ما چیزی (پیروزیتی) را نمی بینیم.

خبرنگاران: شما به کارشکنی امارات اشاره کردید و در شرایط کنونی به نظر می رسد ابوظبی از این توافق راضی نیست. علت این همراهی نکردن امارات چیست؟

حسینی: ابوظبی و ریاض دارای دیدگاه های مختلفی هستند. عربستان به رغم اختلافاتی که با ترکیه داشت، طی دو ماه اخیر اقدام به نزدیکی روابط خود با آنکارا نموده است. گفت وگوهایی بین اردوغان رئیس جمهور ترکیه با ملک سلمان شاه عربستان انجام شد و این موضوع نشان می دهد، دو طرف به سمت بهبودی مناسبات حرکت می نمایند اما امارات با توجه به اختلاف نظری که درباره اخوان المسلمین دارد، اصلا به دنبال روابط با ترکیه نیست. در حقیقت، ابوظبی ترکیه را به عنوان یک رقیب جدی در منطقه و پرونده های منطقه ای می بیند لذا کاملا مخالف سیاست عربستان است ضمن اینکه درباره قطر نیز همین است. یکی از پرونده های اصلی اختلاف نظر با قطر بحث اخوان المسلمین است. ابوظبی اخوان المسلمین را به عنوان یکی از گروه های بسیار خطرناک برای امارات و منطقه ارزیابی می نماید و اخوان را دشمن عظیم می داند اما قطر چنین رویکردی را ندارد.

خبرنگاران: شما می دانید، شروط 13 گانه ای برای لغو تحریم های قطر و بازگشت این کشور به شورای همکاری خلیج فارس تعین شده بود، حالا چه شده است که ریاض از موضع خودش کوتاه آمده و دیگر حرفی از این شروط نیست؟ آیا این شروط تغییر یافته یا در مواضع دوحه و ریاض تغییری به وجود آمده است؟

حسینی: عربستان بعد از آغاز تحریم ها علیه قطر، آن هژمونی که درباره کشورهای حاشیه جنوبی خیلج فارس به عنوان برادر عظیمتر داشت، تقریبا از دست داد. اکنون هر کشوری در منطقه یک سیاست مستقلی را دارد و آن را دنبال می نماید. عربستان از این ناحیه بسیار ضربه خورد. ریاض تصور می کرد که به عنوان برادر عظیمتر تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را تحت سیطره خود دارد اما پس از تحریم قطر، این سیطره از بین رفت. اکنون شکاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خیلی افزایش یافته است، به گونه ای که عمان سیاست مستقلی در پیش گرفته است. کویت تا حدودی مستقل عمل می نماید. قطر هم کاملا مستقل شده است لذا این مسئله ای که آلان دارد اتفاق می افتد، تقریبا یک بازنگری در سیاست خارجی عربستان در قبال منطقه است. یعنی عربستان با آن سیاست پیروز نشد و در تحریم قطر راه به جایی نبرد، حالا فشار آمریکا هم وجود دارد که یک مصالحه در منطقه انجام گردد لذا عربستان از سیاست قبلی خود دست برداشته است.

خبرنگاران: شما می دانید، آمریکا طی چهار سال گذشته عربستان را دوشید. حالا چه اتفاقی افتاده که ترامپ در روزهای سرانجامی ریاست جمهوری اش به فکر بهبود روابط قطر با عربستان افتاده یا اینکه افزایش احتمال ورود بایدن به کاخ سفید سبب شده است، ترامپ پیشدستی کند؟

حسینی: همین است. دولت جدیدی که در آمریکا به قدرت برسد، سعودی ها با آن به مشکل برخواهند خورد. در بحث یمن مشکل خواهند داشت، در بحث های مربوط به حقوق بشر مشکل خواهند داشت. در مجموع بهبودی روابط قطر با عربستان را می توان به عنوان یک دستاورد برای سیاست خارجی آمریکا محسوب کرد. بسیاری از تحلیلگران قطری مثل ماجد الانصاری بر این باورند که اگر آمریکا اراده کند می تواند عربستان و قطر را بر سرمیز مذاکره بنشاند.

خبرنگاران: الان این اراده وجود دارد؟

حسینی : تقریبا این کار دارد انجام می گردد.

خبرنگاران: یعنی قطر و عربستان به دلیل فشارهای آمریکا حاضر شده اند، پای میز مذاکره حضور یابند؟

حسینی: یک بخش ماجرا همین است و بخش دیگر آن همانی است که در طول مصاحبه درباره عربستان بیان شد. ریاض به دنبال به دست آوردن عظیمی یا همان برادر عظیم در شورای همکاری خلیج فارس است.

خبرنگاران: در صورتی که توافقی بین عربستان و قطر صورت بگیرد شما این توافق را پایدار می دانید یا شنماینده؟

حسینی: اگر در این توافق تحمیل اراده گردد، شنماینده خواهد بود و چنانچه دو طرف بخواهند به حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند این توافق می تواند پایدار باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 689

به "مصاحبه، توافق عربستان با قطر شکننده است، چرایی همراهی نکردن امارات از آشتی با دوحه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، توافق عربستان با قطر شکننده است، چرایی همراهی نکردن امارات از آشتی با دوحه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید