واکنش ماکرون به عملکرد ترکیه در لیبی

به گزارش بی نهایت اس ام اس، رئیس جمهور فرانسه تاکید نمود، کشورش مداخله نظامی ترکیه در لیبی را تحمل نخواهد کرد و آنکارا را به انجام یک بازی خطرناک متهم کرد.

واکنش ماکرون به عملکرد ترکیه در لیبی

به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه در هفته های گذشته شدیدا در لیبی مداخله نموده، حمایت هوایی و تسلیحات برای دولت لیبی فراهم نموده و با جنگجویان متحد سوری خود به دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس برای خنثی کردن حملات یک ساله خلیفه حفتر، رهبر ارتش ملی واقع در شرق لیبی یاری نموده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان ملاقات با قیس سعید، همتای تونسی خود در پاریس ضمن اشاره به کنفرانس صلح برلین در اوایل امسال میلادی، گفت: این فرصت را داشته ام تا به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه صریحا بگویم که به نظر من آنکارا امروز بازی خطرناکی را در لیبی انجام می دهد که مغایر با تمامی تعهداتش در کنفرانس برلین است. ما نقشی را که ترکیه در لیبی بازی می نماید، تحمل نخواهیم کرد.

یاری ترکیه ظاهرا برای حفظ پایتخت لیبی و غرب کشور برای دولت وفاق ملی در برابر ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر است که از سوی امارات، مصر و روسیه حمایت می گردد.

پاریس به حمایت سیاسی از خلیفه حفتر متهم شده و پیشتر به وی برای مبارزه با شبه نظامیان یاری نظامی داده است. این در حالی است که فرانسه حمایت از خلیفه حفتر را رد می نماید اما مرتبا از ترکیه انتقاد می نماید.

ماکرون در تماس تلفنی روز دوشنبه خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حول محور بحران کنونی در لیبی، مختصرا نقش مزدوران روسی در لیبی را محکوم کرد اما به شدت بر نقش آنکارا تمرکز داشت.

ماکرون درباره اینکه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اعلام نموده که حق دارد تا در لیبی مداخله کند، گفت: رئیس جمهور مصر دلیلی برای نگرانی دارد. هنگامی که بعضی نیروها به مرز مصر نزدیک شدند، نگرانی مشروع السیسی درک شد. این یک موضوع مدیترانه ای است که بر ما نیز تاثیر گذاشته چرا که هر روزه زنان و مردان بسیاری از لیبی از بدبختی فرار می نمایند تا خود را به اروپا برسانند. با توجه به آنچه که می دانیم، آیا فکر می کنید می توانیم به ترکیه اجازه دهیم برای مدت طولانی نیروهای سوری را به لیبی بفرستد؟

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک کوشش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل و ترکیه به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی بعضی کشورها از جمله روسیه و مصر حمایت می گردد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 462

به "واکنش ماکرون به عملکرد ترکیه در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ماکرون به عملکرد ترکیه در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید