پروتئین ها چگونه اطلاعات را در مغز کنترل می نمایند؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، تهران (پانا) - پژوهشگران آلمانی در آنالیز تازه خود، نقش پروتئین ها را در کنترل پردازش اطلاعات مغز ارزیابی کردند

پروتئین ها چگونه اطلاعات را در مغز کنترل می نمایند؟

به گزارش ایسنا و به نقل از لیتست نیوز، برای انتقال اطلاعات از یک سلول عصبی به سلول دیگر، به تعامل پیچیده ای میان پروتئین های گوناگون احتیاج است. پژوهشگران دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ(MLU) اکنون پیروز شده اند تا این فرایند را در وزیکول سیناپسی(synaptic vesicles) مورد آنالیز قرار دهند که نقش مهمی بر عهده دارد.

چندین میلیارد سلول عصبی در بدن با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند تا انسان و سایر موجودات زنده بتوانند محیط اطراف خود را درک نمایند و نسبت به آن واکنش نشان دهند. انبوهی از فرآیندهای پیچیده شیمیایی و الکتریکی طی چند میلی ثانیه رخ می دهند.

دکتر کارلا اشمیت(Carla Schmidt)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مواد ویژه پیغام رسان که ناقل عصبی نام دارند، در سیناپس های سلول های عصبی منتشر می شوند. آنها اطلاعات را میان سلول های عصبی منتقل می نمایند.

مواد پیغام رسان، در وزیکول های کوچکی موسوم به وزیکول های سیناپسی جمع می شوند که در واکنش به یک ضربه الکتریکی، با غشای سلول ترکیب می شوند و مواد پیغام رسان را منتشر می نمایند. سپس این مواد پیغام رسان به وسیله پروتئین های گیرنده ویژه ای در سلول عصبی بعدی شناخته می شوند.

اشمیت ادامه داد: برای پیروزیت در این موضوع، بسیاری از پروتئین ها باید مانند اجزای یک ساعت با هم کار نمایند. در هر حال، اطلاعات کمی در خصوص نحوه کار کردن این فرآیند وجود دارد.

پژوهشگران، نوع ویژه ای از طیف سنجی را برای آنالیز این فرایند به کار گرفتند. این روش طیف سنجی موسوم به Cross-linking mass spectrometry، به شناسایی مکان های تعامل پروتئین ها یاری می نماید. پروتئین ها با ماده ای ترکیب می شوند که پروتئین های مجاور را به هم متصل می نماید. این ماده با توجه به نحوه تعامل پروتئین ها با یکدیگر، در مکان های متفاوت واکنش نشان می دهد. روش طیف سنجی مورد استفاده در این پژوهش، الگوهای اتصال را تجزیه و تحلیل می نماید و می توان از آن برای نتیجه گیری در خصوص ترتیب پروتئین ها استفاده کرد. این کار به پژوهشگران یاری می نماید تا حالت های متفاوت وزیکول ها را آنالیز نمایند و تشخیص دهند که کدام شبکه پروتئینی تشکیل شده است.

این پژوهش، درک فرایند انتقال سیگنال در سلول های عصبی را ممکن می سازد و به دانشمندان یاری می نماید تا سوءعملکردهایی را که می توانند به بروز بیماری هایی مانند آلزایمر منجر شوند، درک نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1097

به "پروتئین ها چگونه اطلاعات را در مغز کنترل می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروتئین ها چگونه اطلاعات را در مغز کنترل می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید