اعتبار آزادراه تهران، شمال کمتر شد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اعتبار تخصیص یافته از سوی دولت برای مشارکت در آزادراه تهران-شمال برای سال آینده از آنچه در قانون بودجه امسال مصوب شده، کمتر است و باید دید وزارت راه و شهرسازی و دولت برای پرداخت سهم شان از چه راهکاری استفاده خواهند کرد.

اعتبار آزادراه تهران، شمال کمتر شد

بر اساس پیوست شماره یک لایحه بودجه سال 1401 با عنوان اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، دولت در قالب ردیف بودجه ای معین 136 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار تحت عنوان مشارکت در احداث آزادراه تهران -شمال مشخص نموده که نسبت به اعتبار 150 میلیاردی دولت گذشته در همین ردیف بودجه 13 میلیارد و 800 میلیون تومان کمتر است.

البته در قانون بودجه امسال در جدول طرح های عمومی - خصوصی نیز دولت دوازدهم 180 میلیارد تومان دیگر نیز به این شرکت اختصاص داده که از محل منابع عمومی برای مشارکت در احداث منطقه دوم آزادراه تهران - شمال هزینه کند که در مجموع به 230 میلیارد تومان می رسید.

اما از آنجا که لایحه بودجه سال آینده تفاوت قابل توجهی در زمینه چگونگی تخصیص ها در ردیف های بودجه جداگانه دارد و امسال همه آن ردیف های متعدد زیربخش های مختلف در قالب یک ردیف بودجه حدود 20 هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی و در قالب 22 برنامه مختلف گنجانده شده است، باید دید از این مبلغ دولت سیزدهم چه اندازه برای تکمیل فاز دو آزادراه تهران - شمال اختصاص خواهد داد. آنهم آزادراهی که مانند همه پروژه ها هزینه های ساختش چند برابر شده است.

خیراله خادمی، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در ابتدای امسال درباره آخرین شرایط آزادراه تهران -شمال گفته بود: یکی از مسائل اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه های ساخت طی سال گذشته بود؛ به گونه ای در تیر ماه سال گذشته حدود 2000 میلیارد تومان برای ساخت و بهره برداری باند غربی آن پیش بینی شد اما در حال حاضر هزینه آن طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از 3400 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود 1200 میلیارد تومان به ساخت این محور آزادراهی تزریق شده که حدود 500 میلیارد تومان سهم دولت بوده است، اضافه نمود: در آخرین بازدیدی که فاز دوم آزادراه تهران-شمال داشتیم، حدود 58 درصد باند غربی آن پیشرفت فیزیکی داشته اما مسئله افزایش هزینه ها کار را برای تکمیل و بهره برداری از این آزادراه 22 کیلومتری سخت نموده است.

حالا و با توجه به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی فاز دو آزادراه تهران-شمال که در لایحه بودجه سال آینده نیز به آن اشاره شده است باید دید دولت سهم خود را در این پروژه چگونه و از چه طریقی پرداخت خواهد نمود و آیا تکمیل این محور آزادراهی مهم به موقع انجام خواهد شد؟

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1319

به "اعتبار آزادراه تهران، شمال کمتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتبار آزادراه تهران، شمال کمتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید