بساط سفته بازی از بورس جمع نشود، سقوط شدید در انتظار بازار است

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران/کرمانشاه یک کارشناس مسائل مالی معتقد است، باید بساط سفته بازی از بازار بورس جمع گردد، در غیر اینصورت سقوط شدید آن باعث آسیب های مالی و اجتماعی فراوان برای سهام داران خواهد شد.

بساط سفته بازی از بورس جمع نشود، سقوط شدید در انتظار بازار است

دکتر محمدباقر نجفی در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه فلسفه تاسیس بورس جذب سرمایه برای بخش فراوری و تامین نقدینگی واحدهای فراوریی است، اضافه نمود: متاسفانه اکنون بورس در کشور ما درگیر سفته بازی، دلالی و واسطه گری غیرمفید است.

وی افزایش قابل توجه قیمت سهام شرکت ها طی چند وقت اخیر را ناشی از همین فعالیت های سفته بازی دانست و تاکید نمود: اگر فرایند بازار سرمایه بر اساس افزایش واقعی قیمت سهام که مبتنی بر ارزش اضافه نموده حاصل از فراوری است پیش برود، شاهد چنین افزایش قیمت های شدیدی نخواهیم بود.

این کارشناس مسائل مالی ادامه داد: هم اکنون فرایند سفته بازی در بازار به این شکل است که یک سهام خریداری می گردد و بلافاصله با حدود سه درصد افزایش قیمت به فروش می رسد که به این کار نوسان گیری می گویند و عمدتا نیز توسط حقوقی ها که عمده ترین شرکت کنندگان بازار هستند، انجام می گردد.

نجفی اضافه نمود: چون حقوقی ها حجم بزرگی از نقدینگی را در اختیار دارند وقتی یک سهم را می خرند، با تزریق این حجم از نقدینگی قیمت آن بالا می رود، سپس این سهم را می فروشند و سراغ سهم دیگر می فرایند و نتیجه این امر افزایش قیمت انواع سهام و همچنین ایجاد التهاب و حباب کاذب در بازار است.

وی خواهان توقف و مقابله با این فرایند واسطه گری و نوسان گیری در بازار سرمایه شد و تاکید نمود: برای این منظور باید قوانینی وضع گردد که بر اساس آن حقوقی ها هر سهمی که خریدند امکان فروش آن را ظرف کمتر از دو سال نداشته باشند.

این استاد دانشگاه معتقد است، اگر این فرایند سفته بازی متوقف گردد حباب کنونی بازار نیز تا حدودی فروکش نموده و فرایند شتابان صعودی قیمت ها تعدیل خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه در هر صورت حباب کنونی قیمت ها در بازار سهام خواهد شکست، یادآور شد: اگر می خواهیم سقوط بورس شدید نباشد و زیان مالی و اجتماعی فراوانی برای سرمایه گذاران به بار نیاورد، باید جلوی فعالیت های واسطه گری گرفته و قیمت ها تعدیل گردد.

وی با بیان اینکه باید کوشش کنیم سرمایه ها به سمت فراوری واقعی برود، اضافه نمود: تنها راه مقابله با تورم و رکود حمایت از بخش فراوری و جلوگیری از کسب درآمد از سوی رقبای بخش فراوری یعنی فعالیت های دلالی است.

وی پیش بینی اینکه این فرایند افزایش قیمت در بازار سرمایه تا کی ادامه خواهد داشت و کی ممکن است حباب بترکد را سخت دانست و اضافه نمود: آینده بازار به عوامل متعددی از جمله مسائل سیاسی، شرایط تنش ها با آمریکا، قیمت جهانی طلا، نرخ تورم انتظاری مردم و پیش بینی آنها از آینده بازار و ... دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 473

به "بساط سفته بازی از بورس جمع نشود، سقوط شدید در انتظار بازار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بساط سفته بازی از بورس جمع نشود، سقوط شدید در انتظار بازار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید