طرز تهیه مربای توت فرنگی????؛ رازهای شکرک نزدن آن

به گزارش بی نهایت اس ام اس، مربای توت فرنگی یکی از انواع مرباهای خوشمزه و محبوب در سراسر دنیا است این مربا هم مثل سایر مرباها به عنوان صبحانه سرو می گردد. مارمالاد توت فرنگی نیز در کشورهای خارجی پرطرفدار است. با آمدن فصل توت فرنگی و تماشا توت فرنگی های خوشمزه و خوش رنگ در مغازه ها نمیگردد در مقابل هوس درست کردن مربای توت فرنگی خانگی مقاومت کرد. مربای توت فرنگی محبوب همه است اما بچه ها بیشتر از همه به این مربا علاقه دارند. مربای توت فرنگی را بر روی پنکیک بریزید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی????؛ رازهای شکرک نزدن آن

در این مقاله از قسمت آشپزی در خبرنگاران بلاگ به آموزش مربای توت فرنگی میپردازیم.

مواد لازم مربای توت فرنگی
توت فرنگی1 کیلو
شکر900 گرم

1- برای آماده کردن مربای توت فرنگی کلاهک توت فرنگی ها رو جدا کنید و اونها رو به خوبی با آب بشویید و داخل صافی قرار بدین تا آب توت فرنگی ها کاملا کشیده بشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس

2- داخل قابلمه مناسبی یک لایه توت فرنگی بریزید و روی اون شکر بریزید و مجددا یک لایه توت فرنگی و شکر و این کار رو ادامه بدین تا موادتون تموم بشه و توت فرنگی ها و شکر لا به لای هم قرار بگیرن حالا در ظرف رو بذارین و به مدت بیست و چهار ساعت داخل یخچال قرار بدین تا توت فرنگی ها آب بندازن.

3- بعد از طی این مدت وقتی در قابلمه رو باز میکنید میبینید توت فرنگی ها آب انداختن و شکر ها کاملا خیس شدن اما اگه دیدین توت فرنگی های شما کم آب هستن یا اصلا آبی ننداختن نصف لیوان آب ولرم به مواد اضافه کنید.

4- حالا ظرف رو روی حرارت بالا (حرارت زیاد باشه و میزان شعله متناسب با سایز قابلمه باشه یعنی قابلمه بزرگ روی شعله کوچیک با بلعکس نباشه) قرار بدین.

توجه کنید که شعله نباید کم باشه چون در این صورت تا قوام اومدن شیره مربا، توت فرنگی ها له میشن (چون زمان زیادی میبره)

5- با قرار دادن ظرف روی حرارت بالا آب توت فرنگی ها و دانه های شکر حل میشن و توت فرنگی ها آب بیشتری هم میندازن و شکر آغاز به حل شدن میکنه.

و کم کم هیچ شکری داخل شیره مربا دیده نمیشه و شیره آغاز به جوشیدن و کف کردن میکنه و بعد از کف کردن کاملا بالا میاد. به همین خاطر این مربا رو باید داخل قابلمه ای درست کنید که گنجایش کافی برای کف کردن و بالا آمدن مربا رو داشته باشه و مربا سرریز نشه.

6- کف روی مربا رو با ملاقه مخلوط کنید تا از سر رفتنش جلو گیری بشه (شما فقط به کف روی مربا دسترسی دارین و توت فرنگی ها پایین هستن و موقع مخلوط کردن آسیب نمیبینن) و اجازه بدین بجوشه موقع هم زدن کف روی مربا وقتی دیگه مربا سر نرفت، شیره مربا رو با ملاقه ای که دستتونه چک کنید وقتی دیدین شیره به حالت فنری برمیگرده و غلظتش مثل آب نیست یعنی به قوام رسیده میتونید مثل همواره چند قطره از شیره مربا رو مابین دو انگشت امتحان کنید اگه حالت چسبندگی و کشسانی داشت یعنی به قوام رسیده و حرارت رو خاموش کنید و در حالت کلی به قوام رسیدن مربا نباید بیشتر از سی دقیقه طول بکشه.

7- بعد از اینکه مربا به حجم طبیعی خودش برگشت، باید کف روی مربا رو با دقت و به خوبی جمع کنید چون این کار باعث شفاف و براق شدن و خوشرنگ شدن مربای شما میشه اگه این کف با مربای شما مخلوط بشه مرباتون حالت کدر پیدا میکنه بنابراین این کار رو با دقت انجام بدین.

8- اجازه بدین مربا داخل ظرف کاملا خنک بشه و بعد به ظرف مناسب انتقال بدین و داخل یخچال یا فریزر نگه داری کنید و برای وعده صبحانه از خوردن این مربای خوشطعم لذت ببرین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گل محمدی(قیزیل گول موراباسی)؛ با گلبرگ تازه

نکات توت فرنگی در سیاه و کپک نزدن آن:

  1. برای مربا حتما از توت فرنگی های محلی بهره ببرید توت فرنگی های گلخانه ای اصلا خوشمزه نیست و برای مربا مناسب نیستن و بیشتر برای تزئین به کار میرن.
  2. بهتره میزان توت فرنگی برای مربا میانه باشه توت فرنگی های خیلی بزرگ و کوچیک مناسب نیستند و بعلاوه توت فرنگی ها سفت باشن و له شده نباشن.
  3. در صورت دلخواه در اواخر پخت مربا میتونید کمی وانیل (یک چهارم قاشق چایخوری) و آبلیمو (دو قاشق غذا خوری) هم اضافه کنید ولی مربای توت فرنگی معمولا شکرک نمیزنه و نیازی به آبلیمو و جوهر لیمو نداره، اضافه کردن وانیل هم دلخواهه و با اینکه عطر خوبی به مربا میده ولی خیلی ها طعم و عطر خود توت فرنگی رو بیشتر دوست دارن و ترجیح میدن این طعم غالب باشه
  4. مربای توت فرنگی رو بهتره در حجم زیاد درست نکنید مثلا اگه میخواین پنج کیلو مربا درست کنید بهتره اونها رو به صورت جدا و یک کیلو یک کیلو تهیه کنید چون وقتی حجم مواد زیاد میشه مدت زمان به قوام رسیدن مربا هم افزایش پیدا میکنه و مربا باید زمان بیشتری روی حرارت بمونه و این امر باعث له شدن توت فرنگی ها میشه.
  5. مربای توت فرنگی رو بهتره داخل فریزر نگهداری کنید چون این مربا حتی اگه به خوبی به قوام رسیده باشه خیلی زود ترش میشه اما داخل فریزر به مدت دو تا سه سال میتونید نگهداری کنید
  6. اگه مربای توت فرنگی به خوبی به قوام رسیده باشه داخل فریزر یخ نمیزنه و فقط کمی غلیظ تر میشه میتونید هر بار میزان مورد نیازتون رو (یک شیشه کوچیک) خارج کنید و بقیه رو داخل فریزر برگردونید (یخ زدن مربا داخل فریزر به این دلیل هست که مربا کامل به قوام نرسیده و هنوز حاوی آب هست و این آب داخل فریزر یخ میزنه).
  7. برای داشتن مربای خوش رنگ و براق حتما باید کف روی مربا رو به خوبی بگیرین.
  8. اگه شهد مربای شما اضافه اومد میتونید از صافی رد کنید و به عنوان شربت بهره ببرید.
  9. دلیل کپک زدن مربا اینه که به خوبی به قوام نرسیده و بعلاوه ریختن مربا داخل ظرفی که نم داره و کاملا خشک نیست و استفاده از قاشق خیس برای برداشتن مربا باعث کپک زدن اون میشه.
  10. اگه بعد از خنک شدن کامل مربا احساس کردین که شیره مربا قوام نداره و شل هست میوه ها رو با دقت از داخل مربا خارج کنید و شیره رو به تنهایی روی حرارت کم قرار بدین تا بجوشه و به قوام برسه و بعد از خنک شدن شیره، میوه ها رو داخلش برگردونید
  11. حتما از قابلمه ای برای تهیه مربا بهره ببرید که گنجایش دو یا سه برابر شدن مواد رو داشته باشه چون مربا کف میکنه و بالا میاد و اگه قابلمه شما کوچیک باشه باید بخاطر اینکه مواد سرریز نشه مدام حرارت رو کم و زیاد کنید و این کار باعث میشه زمان پخت و به قوام رسیدن مربا زیاد بشه و توت فرنگی ها له بشن.
  12. برای همه مربا ها به جز مربای به که داخل ظرف مسی پخته میشه بهتره از قابلمه لعابی بهره ببرید چون خوش رنگ تر میشن اما اگه نداشتین مساله ای نیست و میتونید از قابلمه معمولی هم بهره ببرید.
  13. اگه عجله داشتین میتونید زمان قرار دادن توت فرنگی داخل یخچال رو تا دوازده ساعت کاهش بدین.

توت فرنگی میوه ای است که با آن دسرهای خوشمزه ای از جمله چیز کیک توت فرنگی می توانید درست کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1280

به "طرز تهیه مربای توت فرنگی????؛ رازهای شکرک نزدن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای توت فرنگی????؛ رازهای شکرک نزدن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید