موسوی: آماده توسعه روابط مالی ایران و آذربایجان هستیم

به گزارش بی نهایت اس ام اس، سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان گفت: توسعه روابط مالی تهران و باکو، هدف و اولویت اصلی ماموریت کاری من است.

موسوی: آماده توسعه روابط مالی ایران و آذربایجان هستیم

به گزارش ، سید عباس موسوی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه قبل از اعزام به محل ماموریت خود، در ملاقات با محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، گفت: با توجه به شرایط ویژه کشور و تحریم های ظالمانه علیه ایران، بسط و توسعه روابط مالی و مراودات تجاری با کشور های همسایه نقش مهمی در آینده روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران با این کشور ها خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در این راستا استان های همجوار و مرزی کشورمان، نقشی بسیار مهم و مشخص کننده در توسعه چنین روابطی دارند و آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از امکانات و زیرساخت های مناسب تجاری، مالی و صنعتی می تواند نقش ویژه ای در این زمینه ایفا نماید.

موسوی ظرفیت های بالای آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف را مورد اشاره قرار داد و افزود: این استان نه تنها برای منطقه شمال غرب کشور، بلکه برای کل ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید در جهت توسعه روابط مالی با جمهوری آذربایجان بسیار فراتر از صندلی کنونی نقش آفرین باشد.

  • ایران برای دعوای آذربایجان و ارمنستان ریش گِرو می گذارد؟

وی، اشتراکات زبانی و دینی با جمهوری آذربایجان، روابط بسیار قدیمی و نقش ترانزیتی تبریز را از دلایل و عوامل تاثیرگذار آذربایجان شرقی بر روابط سیاسی و مالی تهران - باکو دانست و ادامه داد: برای تحقق اهداف مالی و کلان جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جمهوری آذربایجان، باید کوشش های خود را بیش از پیش نموده و علاوه بر مدیران و مسئولان دولتی، باید از ظرفیت های بخش خصوصی نیز در این رابطه بهره برد.

موسوی، توسعه مراودات فرهنگی، دانشگاهی و علمی را از دیگر اولویت های توسعه روابط ایران با جمهوری آذربایجان برشمرد و گفت: تبادل استاد و دانشجو و برگزاری همایش های دوجانبه می تواند در توسعه و گسترش چنین روابطی در دستور کار قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه 80 درصد رویکرد های جدید سفارت ایران در باکو بر مسائل مالی راسخ خواهد بود، اضافه نمود: در این راستا علاقمندم برای حضور هیئت های مالی بین تبریز و باکو کوشش نموده و زمینه های توسعه روابط را فراهم کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه هم اکنون سرمایه گذاران ایرانی حضوری چشم گیر در جمهوری آذربایجان دارند، یادآوری کرد: باید کوشش گردد سرمایه گذاران آذربایجانی نیز در به همان میزان در ایران و آذربایجان شرقی حضوری موثر داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این ملاقات با بیان اینکه حجم روابط مالی و تجاری ایران با جمهوری آذربایجان باید بسیار فراتر از آمار های کنونی باشد، اظهار کرد: اشتراکات فراوان بین دو ملت ایجاب می نماید طرفین برای گسترش همکاری های فی مابین در عرصه های مختلف به ویژه تجاری، بازرگانی، صنعتی، معدنی و علمی کوشش های وافری از خود نشان دهند.

محمدرضا پورمحمدی گفت: مدیریت آذربایجان شرقی به رسالت منطقه ای خود در قبال کشور های همسایه به خصوص جمهوری آذربایجان واقف است و بسیار علاقمندیم در این راستا هسمو با سیاست های کلان دولت و وزارت امور خارجه همکاری های لازم را انجام دهیم.

وی حضور نمایندگی هایی از بانک های جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس را خواهان شد و اضافه نمود: تحقق این خواسته می تواند بسیاری از مسائل مربوط به تبادلات مالی و تجاری بین تهران و باکو را برطرف کند.

پورمحمدی نقش ترانزیتی تبریز در توسعه روابط ایران با منطقه قفقاز را نیز مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: تکمیل و اجرای جاده و خط آهن جلفا- قلی بی لو می تواند در این زمینه بسیار گره گشا باشد و برای این منظور می توان روی سرمایه گذاری های دوجانبه بین تهران و باکو حساب باز کرد.

وی وجود شهرک سرمایه گذاری خارجی در تبریز را از زمینه های بسیار آماده و قابل اطمینان برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی از جمله جمهوری آذربایجان برشمرد که می توان از آن برای سرمایه گذاری مشترک نیز بهره جست کما اینکه هم اکنون اغلب واحد های فعال در این شهرک را شرکت های تُرک تشکیل می دهد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی حکمی به عنوان سفیر جدید در جمهوری آذربایجان منصوب شده و قرار است تا شهریور ماه در سمت سخنگویی انجام وظیفه کند.

پیش از این جواد جهانگیرزاده، سفیر تهران در باکو بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 518

به "موسوی: آماده توسعه روابط مالی ایران و آذربایجان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: آماده توسعه روابط مالی ایران و آذربایجان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید