وزارت بهداشت برای بیماری های غیرواگیر برنامه های بسیار روشنی دارد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، تهران (پانا) -نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بیماری های غیرواگیر برنامه های بسیار روشنی دارد، گفت علی رغم اینکه باید توجه ویژه ای به بیماری های واگیر داشته باشیم از بیماری های غیرواگیر هم نباید غافل شویم.

وزارت بهداشت برای بیماری های غیرواگیر برنامه های بسیار روشنی دارد

به گزارش وبدا، باقر لاریجانی روز سه شنبه در نشست این کمیته با بیان اینکه با کوشش های اجرا شده شرایط خوبی در دوران کنونی و شیوع این بیماری داریم که اگر مراقبت نکنیم مرگ و میر بسیاری خواهیم داشت، درباره ارتباط بیماریهای غیرواگیر و شیوع کووید19 در دنیا اظهار کرد: امروز با یک مشکل چندوجهی روبه رو هستیم که تاثیرات متفاوتی بر بسیاری از گروه های اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه 60 درصد افرادی که با ویروس کرونا درگیر می شوند به بیماری غیرواگیری مبتلا بوده اند، گفت: عوارض این موضوع جدی است و باید کوشش کنیم با مدیریت صحیح خطرهای زمینه ای را کاهش دهیم چرا که بیماری غیرواگیر و واگیردار روی هم تاثیرگذار هستند.

لاریجانی با بیان اینکه 22 درصد مبتلایان به کرونا دچار بیماری قلبی، 21 درصد مبتلایان دارای دیابت و 27 درصد به بیماری های مزمن ریوی مبتلا بوده اند، مطرح کرد: 30 درصد مبتلایان به کووید 19 دچار بیماری زمینه ای بوده اند و 37 درصد مرگ و میرها به مبتلایان بیماری های غیرواگیر مربوط بوده است؛ 70 درصد افراد بالای 60 سال که درپی ابتلا به این بیماری فوت می نمایند، به یکی از بیماری های زمینه ای مبتلا بوده اند.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر ادامه داد: علی رغم اینکه باید توجه ویژه ای به بیماری های واگیر داشته باشیم از بیماری های غیرواگیر هم نباید غافل شویم.

وی با اشاره به مسائل به وجود آمده در ارائه خدمات به بیماران پس از شیوع کرونا در کشور مطرح کرد: زمان شروع شیوع ویروس در ایران ما در حوزه خدمات رسانی با مشلات متعددی رو به رو شدیم که به تدریج شرایط بهتر شد. در هفته های اول خدمات قابل ارائه به بیماران غیرواگیر کاهش چشمگیری پیدا کرد، به عنوان مثال ویزیت چاقی 75 درصد با مشکل روبرو شد.

بازبینی سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تا انتها بهمن ماه

لاریجانی با تاکید بر اینکه مراقبت های فشار خون، دیابت و غربالگری های سرطان هم با آسیب های جدی در این دوران رو به رو شدند، به بازبینی سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر اشاره و ابراز امیدواری کرد: بازنگری سند تا انتها بهمن تمام گردد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه ها کوشش کردند در راستای مدیریت بحران بیماری غیرواگیر شرایط را کنترل نمایند، از همکاری انجمن های علمی در این حوزه اطلاع داد.

وی با اشاره به راه اندازی سایت جدید کمیته غیرواگیر در بهمن ماه، به مجموعه اطلاعات ارائه شده در این سایت اشاره نمود و گفت: در این سایت فعالیت همه کمیته ها اطلاع رسانی خواهد شد و سندها و کتاب های مرتبط قابل دسترس خواهد بود.

لاریجانی اضافه نمود: وزارت بهداشت برای بیماری های غیرواگیر برنامه های بسیار روشنی دارد، در بحث استراتژی یکی از کشورهای پیشرو در منطقه هستیم که امیدواریم بحث های فرابخشی به خوبی مطرح شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 837

به "وزارت بهداشت برای بیماری های غیرواگیر برنامه های بسیار روشنی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت بهداشت برای بیماری های غیرواگیر برنامه های بسیار روشنی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید